Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

fallna hjältar

Av heroheartdove - 11 oktober 2012 23:33

Plötsligt slog det mig att två av djurens hjältar inte längre finns med oss. Två män som vigt sina liv åt att rädda djur i akut nöd, bevara olika arter och att lära allmänheten om djuren och dess olika behov. De har båda byggt upp varsin djurpark och de har båda haft hela världen som arbetsfält. Jag tänker på Jim Cronin och Steve Irwin.


Jim Cronin (möjligen ursprungligen från USA) byggde upp Monkey World i Dorset i södra England. Han tog hand om apor i nöd och gav dem en fristad, god omvårdnad och massor av kärlek. Vi fick följa Jims och hans frus Alisons arbete via tv-programmet Monkey Business. Vi fick se dramatiska räddningsaktioner varvat med vardagen hemma i djurparken.


Steve Irwin, kanske mer känd som "krokodiljägaren", kom från Australien där han efter sina föräldrar tagit över och utvecklat Australia Zoo. Vi har kunnat se Steve, hans fru Terri och resten av familjen och djurskötare via olika teveprogram. Det var väl med krokodilernas hjälp som Steve först blev känd, men sedan var det nog hans okuveliga energi och entusiasm som gjorde honom populär.


Jag kan se flera likheter mellan de båda männen, men också olikheter. Men viljan att hjälpa djuren, att sätta dem främst, var ömsesidig. Jag minns när jag av en händelse läste på en blogg att Jim Cronin avlidit efter en tids sjukdom, jag blev alldeles kall inombords och kände en stor, stor sorg. Kanske för att det varit ganska sannolikt att jag kunnat besöka hans livsverk med en förhoppning om att få en glimt av hjälten själv. Steve Irwins död påverkade mig känslomässigt inte alls på samma sätt, för att han var mer ouppnåelig? Dessutom hade det flera gånger innan gått falska rykten om hans död. Skrönor som bland annat sa att han blivit dödad och uppäten av en krokodil.


De två hjältarna fattas oss och jag kan bara hoppas att deras kvarvarande vänner fortsätter med det arbete som de påbörjade.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av heroheartdove - 23 mars 2023 22:12

Total skrivstiltje i nästan ett år. Det har hänt massor, mestadels bra grejer och jag vet inte om jag ska skriva om allt... Men får väl ta upp tråden och fortsätta skriva lite om nageljoxet. För jag provade en ny salong och gick där tre gånger in...

Av heroheartdove - 15 maj 2022 23:33

Efter att ha gått till samma nagelsalong i fyra år (och i princip haft damma tjej som fixat naglarna hela tiden) provade jag här i veckan ett nytt ställe. Jag är inte missnöjd med tjejen som sådan, hon är duktig, noggrann och kreativ, men jag gillar ...

Av heroheartdove - 9 maj 2022 23:22

För första gången har jag verkligen den senaste och hetaste modellen av mobiltelefon. Ofta har jag haft helt ok telefoner, men inte alla senaste, mest på grund av att det kostar att ligga på topp. Men nu blev det lite akutläge för maken och då Samsun...

Av heroheartdove - 8 april 2022 01:13


Totalt jävla bloggstiltje. Mår sämre än sämst, men håller skenet och en snygg fasad uppe. Tror absolut ingen förstår hur illa det är, men skit samma, jag ska väl ta mig igenom det här också. Vore ju löjligt om livet var alldeles för enkelt. Har i...

Av heroheartdove - 2 januari 2022 22:03

Tja. I vilken är ska jag börja? Klassiska "nytt år - nya möjligheter" och bara skita i allt krasst som hände förra året? Hade en rätt god tro på framtiden vid förra nyåret, men allt grusades rejält under vår/sommar. Försöker att inte vara bitter även...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards