Alla inlägg under juni 2015

Av heroheartdove - 11 juni 2015 23:41

Idag fick stallets äldsta häst något slags krampanfall. Hans egna människor är bortresta så på plats var han extramänniska samt flera av oss andra hästägare. Det hela gick fort. Jag och hjärtedjuret gick ut för lite trim på ridbanan och precis då kom gamlingen in från dagens utevistelse i hagen. När jag och mitt djur kom tillbaka efter knappt en timme var gamlingen dålig. Feber, hög puls, okoordinerade rörelser. I samråd med hästvakten tog personalen ut gamlingen på stallbacken. Där fick han nästa omgående ett slaganfall, föll ihop och tog sitt sista andetag.

Av heroheartdove - 9 juni 2015 23:39

VabbeliVAB med gossen idag. Jag halvslumrade i sängen medan barnet satt vid datorn och tittade på barnkanalen. Lite senare ritade vi fjärilar och övade sommarsånger som de ska sjunga vid fredagens sommarfest.

Sommar ja. Vädret har varit alldeles underbart idag. Maken kunde åka hem lite tidigare från jobbet så jag kunde då åka tidigare till stallet än vad jag brukar på vardagar. Så härligt att kunna rida utomhus i t-shirt och känna den varma vinden mot mina bara armar. Att hästen dessutom var mjuk och följsam att rida gjorde det bara bättre.


Och apropå sommar. Vågar man hoppas på en lika badvänlig sommar som förra året? Vad vi än får för väder ska jag i alla fall se till att röra på mig med mina nya Hoka OneOne W Bondi 4 på fötterna!

Av heroheartdove - 9 juni 2015 00:07

Och bara för att verkligen betona att korrekt fakta framförd på sakligt sätt vinner... Efter min senaste kommentar i nedan nämnda situation har trådskaparen "försvunnit", alla argument verkar vara som bortblåsta. Trådskaparen kommer med rätt knepiga inlägg emellanåt, men med denna passivitet känns det som att hen insett att argumenten inte höll.

Förresten. Jag har ju trådskaparen som "vän" på Facebook, men eftersom jag ogillar folk som inte kan komma med sakliga argument så ska jag nog plocka bort henom från kompislistan. Ett irritationsmoment mindre att bry sig om.

Av heroheartdove - 8 juni 2015 23:59

Jag SKA sova! Strax. Men läste ett inlägg på fejjan och gick igång. Grundlöst beskyllande gillar jag inte. Förvånas fortfarande över att folk skriver som de gör, i princip helt offentligt. För hur du än ställer in dina sekretessalternativ så kan någon komma runt dem, en Lisbeth Salander ungefär. Och jag är ju själv sådan, gräver och gör researcher för att hitta "sanningen". Och jag är inte rädd för att säga/skriva vad jag tycker, men ser till att alltid kunna stå för det. Och med vetskapen om att jag inte kan gömma mig helt och hållet så håller jag en nivå där jag visserligen kanske stöter mig med den som tyckt något, men även håller mig formell. Håller mig till fakta och tänker definitivt på att inte trampa nuvarande och eventuellt kommande arbetsgivare på tårna.

Av heroheartdove - 8 juni 2015 22:57

Eftersom jag deklarerat i tid, utan några ändringar samt meddelat kontonummer, så förväntade jag mig att få in ett femsiffrigt belopp idag. Betala sista räkningarna och så där. Typ. Men tji långnäsa! Kontot gapar alldeles tomt. Bläh.

Har dock fått leka med andra(s) pengar idag. I mina arbetsuppgifter ingår det att vid behov ta emot och räkna pengar, förpacka och sedan lämna ut till säkerhetsvakterna som hämtar dem. När vi hanterar pengarna är vi inom ett säkerhetsklassat område. Vi är alltid två stycken när vi gör det. Om slutsumman skulle misstämma så ska den andra kunna kontrollräkna och intyga att ingen sedel råkat hamna i någon ficka. Summorna varierar och man tvingas verkligen att vara skärpt för att hålla ordning. Man bör heller inte vara allergisk...

Någon har sagt att nästan 90% av alla sedlar har hanterats av folk som haft med illegal narkotika att göra och att detta "knarkstoft" då har lortat ner dem med äckliga basilusker. Kan säkert stämma, jag fick nämligen världens jäkla kli efter pengaräknandet!

För flera år sedan när jag jobbade kom jag i kontakt med (väl förpackad) cannabis. Trots dubbelt emballage så snorklade näsan ihop sig rejält och jag fick klåda över hela kroppen. Inget snorkel idag, men väl klåda. Rev sönder armarna så de blödde, bara att åka hem för att ta en full dos kortison. Kliandet lugnade sig, nu måste jag bara komma ihåg att bunkra upp med allergimedicin på jobbet samt anmäla incidenten som en arbetsskada.

Var och handlade sedan, för mina egna sista kontanter: 2 burkar kikärtor, 2 burkar borlottibönor, 2 burkar vita bönor, 1 burk tonfisk och 1 förpackning med blandat havre, korn, råg & vete. Blanda och mixa med isbergssallad och ruccola som maken redan köpt hem, plus majs och gurka. Hyperdypernyttigt, otroligt mättande och väldigt, väldigt gott. Hemmabubblat vatten i glaset bredvid. Mitt nya, sunda liv!

Skulle vilja komplettera med cashewnötter och halloumiost också, får ta det när nu skatteverket behagar betala tillbaka min överskottsskatt.

Pengarna är redan öronmärkta, känns det som. Betala räkning, betala hår- och nagelfix, semester på Kolmården... Men lite lyx ska jag väl kunna unna mig! Förra året köpte jag en armbandsklocka och jag är fortfarande sjukt nöjd med den!

För att inte tala om armbanden i skinn som bästa norrlandsvännen gjort.


Nu ska jag sova. Kröp till sängs redan vid halv nio, men har varit vaken och pysslat med oegentligheter. Checkat fejjan, kollat banksaldot, läst (sex)noveller och bloggat. Nu börjar ögonen bli grusiga, så... Slip tajt!

Av heroheartdove - 8 juni 2015 00:29

Tillbaka på hästryggen! Längtat och full av inspiration efter fredagens utflykt. Pannkaka! Eller bottennapp, kalla det vad man vill. Snällt djur efter en veckas vila, men ridkänslan var verkligen inte på topp. Fårskinnsfluffet har varit hemma för tvätt, jag hoppas att dess återkomst gör livet bättre!

Av heroheartdove - 5 juni 2015 23:51

Underbart väder idag, klarblå himmel och en ljummen vind. Alldeles perfekt när man är på hästtävling utomhus! Packade in familjen i bilen imorse. Lämnade barnet på dagis och skjutsade maken till jobbet innan vovvan och jag for till Strömsholm. Prickade E18 via Rotebro och Stäket och sedan var det bara att stå på västerut. Tog knappt nittio minuter att åka I olaglig hastighet inklusive ett frukoststopp i drajven vid McDonald's i Västerås. Blev en McMuffin med ägg och bacon (och ost) samt en skogsbärssmoothie. Satt bra i magen och var riktigt gott. Fick parkering nära entrén och traskade in på området.

Första gången för voffsan att vara med på ett sånt här större evenemang, men det klarade hon galant. Jätteskönt att ha en hund som följer en lugnt och fint och som inte försöker döda de andra som hon möter. Riktigt poppis var hon (som vanligt) och fick massor av uppmärksamhet och klappar från folk. Större delen av tiden satt vi vid dressyrens framridningsbana, tycker att det är mer intressant att se hur ekipagen värmer upp än de där få minuterna i tävlingsmode. De allra flesta red fint, väl avvägt, genomtänkt och med en sund inställning, men naturligtvis (tyvärr) var det några som mer red (korrigerings-) träning för instruktör än tävlingsuppvärmning.

Lunch! Det brukar vara rätt dyrt att äta vid sådana här tillställningar, men Leksands Knäckebröd sålde trekantsmackor till en hyfsad peng. Blev en riktigt bra lunch med gravad lax och sås samt en fetaoströra med soltorkad tomat. Till det en frisk lingondricka. Sextio kronor! Helt okej pris och härligt att få avnjuta det i varm sol med fina hästar för ögonen.


Jag brukar ju ha med mig stora systemkameran när jag är på tävling, men den fick stanna hemma idag. Skönt att få vara "privat" och verkligen ha ro att studera ryttarna. Inspirerande, rejält taggad för egen ridning nu. Och visst blev det några bilder ändå, mobilen duger till mycket.

Shoppingmöjligheter fanns, sämre utbud än tidigare år, men självklart lyckades jag ändå handla lite. Det blev ett brunt schabrak med rost-/bronsfärgade detaljer. Bra med ett till schabrak, jag har ju så få liksom... Men annars var jag faktiskt inte sugen på så mycket grejer. Har ju redan det mesta och dessutom var inte dagens budget den största heller.

For hemåt efter knappt sju timmar i solen, varm och med huvudvärk. Det blir så när man dricker för lite. Hunden tog sig ett bad i kanalen innan hemfärd och sedan stannade vi till i Kolbäck för inköp av mineralvatten och Pepsi till mig. Plattan i mattan (nästan) och hemma till strax före halv sex. En trevlig dag för återhämtning och en tro på att det nog blir sommar även i år.


Av heroheartdove - 4 juni 2015 01:54

Jag skulle gärna åka till Strömsholm på lördag och titta på trestjärnig fälttävlan, terrängprovet, men hinner tyvärr inte. Dumt att lova bort sig som taxichaufför! Tänkte i alla fall försöka komma iväg på fredag (imorgon) för att bland annat se klubbisarna försöka kvala till finalen i dressyren lag-SM. Är less på att gå hemma och drälla så en utflykt vore toppen. Lär få åka själv eftersom maken jobbar, men det gör inget, kan vara rätt skönt att inte behöva bry sig om någon annan. Men det kostar pengar, grrr... Ska se om jag kan luska fram några kronor, annars blir det knepigt.

Fram till eventuell hästutflykt får jag hålla till godo med trestjärniga korsord. Kämpar på som tusan och nu senaste dygnet har jag lyckats knäcka tre stycken! Känner mig duktig även om Google är min bästa vän.

Kryssen är ur BK, min absoluta favorittidning. Klassiska korsord och inget annat trams som ordflätor, hitta ord etc. Lagom svåra, jag grejar kryssen med lite "fusk" så tappar liksom inte geist och självförtroende. Mamma löser Mästarkryss, tar dock hjälp av väninna plus att maken alltid fyller i "det sista", men faktum är att även jag kan fylla i en hel del tomma rutor.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards