Alla inlägg under augusti 2015

Av heroheartdove - 19 augusti 2015 11:15

Höll på att komma sent igår igen på grund av en lastbilsbärgning, men som tur var så kom vi loss ganska snabbt. Jobbelijobb och fika. Kände i slutet av rasten att min mage inte var helt bra. Kramper, oroliga tarmar och lite allmän ömhet. Kämpade tappert i nittio minuter till, men fick sedan ge upp. Lyckades ta mig hem och lever nu på risavkok, vitt rostat bröd (utan något på) och cola. Om magen tillåter det tänkte jag prova lite laktosfri kvarg i eftermiddag. Känner mig ändå rätt okej idag, så hoppas kunna jobba imorgon.

Av heroheartdove - 17 augusti 2015 22:29

Jobb! Inledde det hela med att komma över en timme försent. Olja på motorvägen efter en mc-olycka, inte tvärstopp, men knapp styrfart. Det hade gått fortare att ställa bilen och traska till fots.

Av heroheartdove - 15 augusti 2015 00:40

Familjen har spenderat ett antal dagar uppe i Norrland. Ganska kyliga nätter så inget badande för mig. Onkel och barn höll dock igång varje dag.


Vi gjorde lite utflykter, bland annat till den thailändska paviljongen utanför Utanede. Jag har varit där tidigare, men för barnet var det premiär.


En annan dag for vi runt halvt på måfå och hittade Måsjöforsen!


Vi bodde i släktens lilla spartanska torp. Elektricitet, men inget rinnande vatten inne och utedass. Trångt och mysigt, gick bra att samsas - även för hund och kattor.


Nu är vi hemma i stan igen, ungefär 5,25 timmar tog det att åka, trots stopp i Sundsvall, en kisspaus utanför nämnda ställe och en bökig omväg via Bergsjö mellan Jättendal och Hudiksvall.

Av heroheartdove - 6 augusti 2015 01:51

Hyfsat nyttigt leverne igår också. Inledde med en fransk omelett till frukost innan jag drog iväg till stallet. Ingen promenad, men väl ett ordentligt ridpass. Till banken efteråt för att ta ut pengar från ett konto och sätta över till ett annat. Barn och make på lekland under tiden så jag shoppade sushi till mig själv. Det är väl nyttig mat? Visst, ris, men jag vill inte köra sashimi.

Nu blev det som vanligt ett gäng vegetariska bitar plus två laxnigiri. Släpade med mig maten hem och lekte lite med sojan och wasabin...!

Velig. Har tid bokad för klipp och färg på fredag (imorgon). Inte så mycket att klippa egentligen, men skulle vilja ha lite ny, fräsch färg. Ny frisör också eftersom min vanliga är ledig. Ser ändå fram emot att prova ny, har ju haft den andra i typ femton år eller nåt sånt. Men fattiglapp, finns väl bättre saker att lägga pengarna på, typ finmiddag med maken. Ska luska lite och se hur han budgeterat för middagen.

Av heroheartdove - 5 augusti 2015 01:49

Sol och värme, även om det ska bli regn senare idag. Familyn passade på att åka till sjön för lite sol och bad. Barn och hund badtokiga, jag och maken tog det lite lugnare. Åt en mumsig sallad till lunch innan vi for hem. Sov i flera timmar och åt sedan sallad igen. Middag. Gott. Nyttigt. Ska försöka promenera en längre sträcka efter lite mer sömn.

Av heroheartdove - 4 augusti 2015 00:29

Lagom sovmorgon och sedan for jag ut till andningshålet i sällskap av vovvan. Sol, värme - perfekt väder för en powerwalk. Traskade iväg en runda som är ungefär 7,5 km. Vi knatade inte på i någon superfart, men höll ändå ett hyfsat grundtempo. Och när vi var tillbaka "i mål" kändes det som att jag lätt hade kunnat knalla på ytterligare en bit.

Hokadojjorna var helt suveräna att gå i. Har nog inte tid att traska samma runda varje dag, men skulle kunna ha som mål att gå grusvägen förbi kossegården fram och tillbaka, tror att det kanske blir 4,5 km och det är ju bättre än inget. Går jag bara grusvägen.skulle jag dessutom kunna ha med mig hästen utan problem. Att jogga skulle väl dock bränna mer fett, men jag är osäker på om mina leder håller för den belastningen?

Tankade i mig onyttiga kolhydrater när jag kommit hem, men var även till den lokala icabutiken till fots tur och retur. Handlade självplockssallad till middag. Mums! Olika salladssorter förstås kompletterat med gurka, mozzarella, räkor och kräftor. Jag gillar att äta nyttigt och är jag disciplinerad så klarar jag mig på det, men jag frestas lätt av annat.


Om en vecka firar maken och jag tio år tillsammans och på lördag är vi barnlediga och ska gå ut och äta. Tjafsat fram och tillbaka angående val av restaurang. Var först inne på stans absoluta snobbställe, men ändrade sedan till en annan prisbelönt restaurang där menyerna skapas efter vad man valt att dricka. Sedan klurade vi på stans fiskrestaurang samt den grek-turkiska lokalkrogen i området som vi bodde i förut. Men till slut föll valet på Paris, lika bra att slå på stort liksom, och det ska bli fantastiskt spännande att prova det franska köket med inslag av "vanliga" europeiska råvaror.

Av heroheartdove - 3 augusti 2015 01:50

Emellanåt har jag mina husliga stunder då jag lagar mat, bakar eller städar. Städar jag (vilket sker väldigt sällan) så röjer jag i första hand i köket. För mig är det viktigast att ha fräscht där och dessutom är det lättstädat; vräka in lortgrejer i diskmaskinen och dra av alla ytor med en trasa. Klart! Men i fredags lagade jag köttfärsbiffar med svarta oliver och fetaost, tagliatelle till. Gott!

Vi äter rätt mycket pasta i vår familj och det är väl inte helt optimalt, bara en massa kolhydrater. Jag har svårt att bli mätt på enbart kött, men kanske skulle prova att byta ut pastan mot broccoli? Broccoli är ruskigt nyttigt och får man tag i färsk sådan med tjocka stammar mättar det rätt bra faktiskt. Borde fasa ut andra kolhydratkällor också, men en sak i taget!

Sen blir det ju inte bättre med gofika deluxe med fyllda rån, kubb, hallongrottor och muffins... Vansinnigt onyttigt (och onödigt), men förbannat gott. Visst måste man få svulla under semestern?!


Min namnsdag igår. Vi firade den dock i lördags med svenska kräftor, öl, bubbel, nubbe och sång. Har lärt mig uppskatta nubberiet och drog i mig ordentligt. Läckö och gammal Norrlands blev kvällens favoriter.


Ganska nykter igår morse. Snabbt utsläpp av stora fyrbeningar och sedan hem igen. Frukost. Eller lunch. Modern söndags-brunch kanske? Bacon, bröd och ägg som stektes ihop i gjutjärnspanna, en klar favorit!

Lätt, snabbt, smidigt. Och gott, förstås! Jag har svårt för den mer traditionella frukosten med typ fil och flingor. Över huvud taget så äter jag ogärna frukost i bemärkelsen direkt efter urstigning från sängen utan jag vill helst vara igång några timmar först. Och när man då väl ska till och äta är det rätt naturligt att det blir mer lunch är frulle.

Anyhow. När man då har tid att äta sin brunch så är det ju behändigt att läsa tidningen samtidigt. Maken och jag prenumererar inte på lokaltidningen, men det gör mamma och det var där vi var i helgen. Och när man läst klart kan man rita lite...

Jag är långt ifrån någon konstnär, men tycker att det är rätt avkopplande att sitta och teckna lite. Borde göra det oftare, men har svårt att prioritera in det i aktivitetskalendern. Kanske kan jag hinna med det under min ledighet? Stora djuret bor ute dygnet runt nu vilket borde göra att jag får tid över till annat, till exempel målande.


Lilla fyrbeningen har ont i en tass. En halv trampdyna har på något mystiskt sätt "ramlat av". Hon verkar inte ha jätteont, men vill slicka och snabba på tassen. Då åker dumstruten på och vips, så är det plötsligt väldigt synd om henne.


Sovdags. Tänderna är omsätta, köpte ny tandborste och tandkräm här om dagen. Har ju en OralB eltandborste, men är bra att ha en manuell också.


Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards