Alla inlägg under februari 2016

Av heroheartdove - 14 februari 2016 23:32

Äntligen, ÄNTLIGEN, har jag hittat ett recept på en smoothie som INTE innehåller mjölk, soja eller banan. Visserligen står det mandelmjölk i receptet, men jag kör på med havremjölk eller havregrädde (oatly respektive iMat) om jag vill ha lite mer fett.

Jag mixade ihop den nu ikväll och MUMS så god den var! Lite speciell smak med lime och babyspenat, så kinkiga typer kan säkert rynka på näsan inför den.


Känns lite somrigt med en sådan här frisk och syrlig drink, men sommar är det verkligen inte! Kung Bore kom åter i fredags och under natten till idag lämnade han av ytterligare någon decimeter snö! Minusgrader nattetid och någon plusgrad dagtid, lite töigt tyvärr. Tur att hästen fick behålla vinterpjucksen, det gick alldeles strålande att spurta runt i snön idag.


Och vad ska man säga om Lill-snottran? Hon är ju helt fantastiskt söt!

Av heroheartdove - 14 februari 2016 20:32


For this was sent on Seynt Valentyne's day
Whan every foul cometh ther to choose his mate.

Geoffrey Chaucer

Av heroheartdove - 12 februari 2016 23:45

Jag är helt urkass på att kolla upp väder i förväg. Har ofta en svag aning om hur läget är, men det slår ofta fel. Igår, och den senaste veckan, mildväder med plusgrader och regn. Planerade inför dagens hovisbesök och klurade på att jag nog kunde skippa vinterpjucks och brodd nu. Men idag vaknade jag upp till några minusgrader och full snöstorm. Knäpp som man är som hästägare lastade jag förstås ändå in djuret i transporten och drog iväg.

Det gick över förväntan bra att köra, gäller ju bara att planera körningen och hoppas på att medtrafikanterna gör samma sak. Hade vår vanliga hovslagare idag och pållepållen blev så fin om fötterna.

Det gick bra att köra hem också. Snöandet hade lugnat sig, men vi fick nog drygt fem centimeter snö där på morgonen. Nu ska det fortsätta vara kallt under nätterna och plusgrader dagtid, helt värdelöst väder alltså.

Spenderat hela kvällen i teve-fåtöljen, den stukade foten som kändes bra mår sämre igen. Så nu har jag packat in den i bandage igen med hopp om att det ger stöd och avlastning.

För jag har nog använt foten lite för flitigt, bland annat vid gårdagens träning.

Av heroheartdove - 11 februari 2016 00:07

Lyxmiddag mitt i veckan med vin därtill!

Av heroheartdove - 10 februari 2016 00:43

A-ja, ingen fakturering i alla fall utan pröjsat direkt med kort/via internetbank. Jag rensar febrilt bland hästens schabrak, köpte två stycken förra året som jag inte riktigt gillar (passformen) så de ska jag försöka sälja. Ska sälja några jag egentligen gillar också, men som jag ändå inte använder särskilt ofta, har för många...! Och så har jag beställt nya. Equiline gör schabrak i ett material jag gillar, men passformen på dressyrmodellen tilltalar mig inte riktigt. De två ovan nämnda är från EQL. Utförandet för hoppsadlar är bättre och där kör jag på med deras schabrak. Jag har ett helbrunt och ett helbeiget. Det beige är just beiget så jag planerar att på sikt sälja det, så fort detta kommit hem:

Brunt schabrak med orange/kopparfärgad snodd. Fanns inte i lager och jag vet inte om butiken fattade att jag ville specialbeställa då. Däremot har de skickat upp detta:

Jag har tänkt att ha detta vid tävlingar och då funkar det med en passform som inte är helt hundra. Himla snyggt verkar det vara i alla fall - ljusgrått med lite blingade stenar.

Annars satsar jag på basfärger som kan matcha de ridbyxor jag använder - bruna, svarta och blåa. Så för att kunna ha byxorna till två stycken schabrak har jag beställt ett färgglatt exemplar som jag hoppas få omgående!


Ett nytt skrittäcke i ylle blev det också (Specialbeställning, får väl sikta på att ha det till nästa säsong) eftersom det jag har egentligen är alldeles för fint att ha till vardags. Svart med pärlemorsnodd. Nu beställde jag ett i brunt ylletäcke och en flerfärgad snodd i brunt, creme och guld.

Shopping ja. VABruari är vi inne i och jag har varit hemma två dagar med vild unge. Det var fettisdagen igår så åkte iväg och handlade wienersemlor till familjen. Kanske lite onödigt, men smaskigt. Jag fick förstås ont i magen efteråt, men det var det värt!


Lill-snottran har njutit av sällskapet under dagarna. Hon klarar sig utmärkt när hon är ensam, men visst ser man att hon trivs när hon slipper vara själv.


När maken pallrat sig hem från jobbet stack jag iväg till hjärtehästen. Underbart att få sitta på hennes rygg efter gårdagens katastrofpass på extrahästen. Så "hemma", en häst som går på de hjälper jag önskar och som är mjuk, lätt och samarbetsvillig. Eftersom jag är ute senare numera så blir ridpassen korta, men intensiva och det funkar bra det med.


Kom hem lagom till tevekvällen och gjorde illa mig. Trampade helt galet snett med foten, utsidan av ankeln var nere helt och hållet i golvet. Otroligt att leden inte spårar ur någon gång! Ont som attan förstås. Bandagerat eländet så får vi se hur foten mår om några timmar.

Av heroheartdove - 7 februari 2016 23:57

Nu är ordningen återställd, isbjörnen är åter på plats bredvid mig i sängen. Nytvättad, väldoftande och alldeles, alldeles vit.

Av heroheartdove - 7 februari 2016 00:51

Mamma tyckte ju att vi borde åka på nån solsemester, typ, nu i vår med barnet. För miljöombyte och nöjes skull. Maken och jag klurade på det hela och kom fram till att en kortare kryssning över Östersjön skulle funka lika bra. Så det blir en fyrtiotimmars kryssning till Helsingfors med TallinkSilja och Silja Serenade. Toppen! Man har drygt sex timmar i Helsingfors och vi har förbokat ett besök vid "Sea Life" vilket jag tror att barnet (och vi päron) kommer att uppskatta. Ombord på färjan finns det lekrum för barn med olika aktiviteter, men även en badanläggning. Tror det här blir bra! När åker vi då? Skippar påskfirandet hemma, avresa från Värtan på långfredagen och tillbaka under annandagen. Perfekt, för vi behöver inte bränna några semesterdagar. Nu hoppas jag slippa stalltjänster denna helg plus att jag förstås behöver få tag i en hästvakt.


Lilla knotterråttan har blivit duktigt imponerad av husse och tempramentet är lugnare och hunden är mer avspänd. Lite sur dock över "istiden" och blänger lite lagom på en från skinnfåtöljen. Söt ändå. Alltid!

Av heroheartdove - 5 februari 2016 22:37

Alltså, dessa dagar... Mors dag, Fars dag, Kanelbullens dag, Världstoalettdagen och nu NUTELLADAGEN! Och eftersom det är sommeltider säljer butikerna (iaf några) nutellasemlor. Försökte vara duktig igår genom att göra helt mjölkfria semlor på tråkig fralla, mandelmassa (förstås) och marshmallowsfluff som grädde, men bläh! Supersött, supersliskigt, superäckligt. Så på väg hem från stallet stannade jag vid Ica Kvantum och struntade totalt i eventuella mjölkprotein- och nötallergier. Ibland bara måste man få svulla, hur onyttigt och olämpligt det än är. Så det så! Jäkligt gott var det i alla fall.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards