Alla inlägg under augusti 2016

Av heroheartdove - 13 augusti 2016 00:44

Idag (igår) kändes det som att luften gick ur mig, förmodligen någon sort reaktion på veckans händelser: intervju, nytt jobb, sälha/behålla häst, stallplatser etc. Det är så mycket som snurrat runt i huvudet och det i kombination med en rätt tuff fysisk vecka (stalltjänst varenda jävla dag) gör att jag just nu inte känner mig det minsta utvilad. Hade egentligen tänkt rida i helgen, men funderar på att låta djuret vila så att jag också får det. Hon mår inte dåligt att vila, skulle behöva äta upp sig lite, och då kanske den dåliga ridningen från i måndags "rinner av" henne ordentligt. Känner dock att jag måste göra något åt stallsituationen om jag ska ha henne kvar. Jag vill pyssla om och rida min häst när jag är i stallet, inte fixa med annat tjafs och andras hästar.


Make och barn spenderade hela eftermiddagen på Leos Lekland och sedan blev det hämtmiddag från bästa thaistället. Jag bad om extra stark mat och denna gång blev det riktigt hett, men där de individuella smakerna ändå kom fram.


Sedan bara slappa framför teven. Borde lägga mig tidigare, men vill liksom känna att jag är ledig och att jag "får" vara uppe längre. Lill-snottran är i alla fall duktig på att koppla av!

Av heroheartdove - 12 augusti 2016 01:19

Okej, kanske inte alldeles nyttigt med Coca~cola till maten, men jag behövde lite socker och koffein för att hålla hjärnan vaken. Men maten, kycklingsallad med halloumi och chilidressing 98:- stod på menyn. Dyrt som stryk, men gott som satan. Serverades i djup tallrik med kall "salladspasta" och isbergssallad i botten samt bönor, mandarinklyftor och lagom het chili ovanpå. Toppad med nystekt (med lite knapriga och kryddiga kanter) kyckling och halloumi. Så gott med både varma och kalla ingredienser. Det blir lätt lite tråkigt med en helt kall sallad där några av sakerna faktiskt kan bjudas ljumma.


Var på Thun's med mamma, shopping av kläder till barnet. Och jag köpte ännu mera kläder till mig själv, behöver verkligen uppdatera garderoben inför nya jobbet. Det blev två överdelar i någon sorts gammelrosa färgton, långärmade, en med rund hals och en v-ringad.

Känner mig "mätt" på stallet. Inte på pysslet (borsta, rida/annan hästaktivering) med hästen, men att mocka dammig box, packa höpåsar med mindre bra grovfoder, stalltjänst, städ och annat krafs. Har fått veta att jag har möjlighet att flytta hästen till en sorts lösdrift där det är fullservice, alltså att det räcker att jag åker ut de dagar jag ska rida och då behöver jag bara göra just det, inget annat. Det ligger på samma avstånd hemifrån som nuvarande stallet, och har också ridhus och ridbana. Stallhyran i reda pengar är ungefär lika, men jag behöver inte köpa till strö och det kraftfoder som används passar min häst bra. Jag ska försöka få tag på ägaren imorgon för lite mer information. Lösdriften är just nu under uppbyggnad så behöver få veta på ett ungefär när det kan tänkas bli klart, vill helst slippa dubbla hyror.

Av heroheartdove - 10 augusti 2016 23:53

Gula rosor, bubblig prosecco, riesling och färska smålandskräftor.

Av heroheartdove - 10 augusti 2016 00:31

Hjärtehästen heter Disa...


Den här skylten sitter på huset där nya jobbet ligger. Den sitter på baksidan (jämfört med huvudentrén) och av en händelse fick jag syn på den i måndags. Jag var nämligen lite tidig till intervjun så jag gick ett varv runt kvarteret, mest med ögonen i backen, men stannade till här, såg upp längs fasaden och fastnade med blicken som förstenad. Betydde denna skylt att jobbet redan var ämnat för mig och att hjärtehästen skulle vara kvar? Eller att jag går från en Disa till en annan? Jag fick jobbet och faktum är ju att den inbokade spekulanten var helt kass.

Just nu känner jag att hon gärna får stanna. Jag har några planer på gång där det nog kan finnas utrymme rent tidsmässigt för henne. Jag har lyckats sälja av en hel del tillbehör och med en heltidslön kanske jag kan få ekonomin i balans ändå.

Av heroheartdove - 9 augusti 2016 00:16

Gul & röd vattenmelon


Krämig nötcrème

Av heroheartdove - 8 augusti 2016 13:23

Det talas och skrivs mycket om oseriösa häst säljare (både privatpersoner och handelsstall), hur det mörkas om vad hästen kan, temperament, skadehistorik och så vidare. Med dagens spekulant tycker jag att jag försökt att vara tydlig, inte "överprisat" min häst utan sagt vad som varit/är lätt och svårt i ridningen. Fick frågan om hästen klarade av att gå i obalans med något orutinerade ryttare och svarade JA. Jag tolkade det som att då behöver inte hästen springa i supersamlad "dressyrform" hela tiden. Hästen arbetar i form hyfsat enkelt, men kräver då drivning bakifrån och fram till en mjuk och rörlig hand. Idag visade jag henne i en lätt öppen form, stöd på bettet och bra framåt. Spekulanten tar sedan plats i sadeln. Jättekorta tyglar och en ganska stum (orörlig) hand. Inga ben alls som drev och hästen gick förstås inte ett steg på tygeln. Försöker förklara lite, men når inte fram. Sedan säger spekulanten vad hon söker och det är inte vad hon sa tidigare per telefon och dessutom helt tvärtom mot hur min häst är. Hade jag vetat detta hade en provridning inte varit på tal alls. Rätt surt med tanke på att jag ändå hade en del annat att göra idag.

Nåja. Var till lokala köpcentret och knallade in på Flash där jag köpte två par jeans (svarta och mörkblå), en kortärmad piké (svart) och en långärmad tunn top (beige). Plattade håret, drog på mig blå byxor och svart överdel och drog ner på stan. Lunch inne i Saluhallen, mumsig sushi.


Sitter och gottar mig i solen nu innan det är dags för intervjun. OM jag får det här nya jobbet, kanske har jag då råd att behålla hästen? För med handen på hjärtat, jag vill ju egentligen inte sälja henne.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards