Alla inlägg under oktober 2016

Av heroheartdove - 16 oktober 2016 21:52

Av heroheartdove - 16 oktober 2016 00:11

Är himla nöjd!

Började färglägga en sådan där "plottrig" bild med sagotema i fredags. Tog i princip färg efter färg och målade: typ först alla ljusgröna löv, sedan svarta stenar, bruna trädstammar och blå himmel. Och det flöt på rätt bra. Jag är ju en aning begränsad med färgerna eftersom jag inte har så många olika färgpennor, men det fungerar över förväntan bra.

Av heroheartdove - 15 oktober 2016 20:36

Leos Lekland för hela slanten. Åkte hemifrån kvart i tio, hemma sex timmar senare. Fika och lunch varvat med spring och lek.

Av heroheartdove - 15 oktober 2016 00:00

Efter mycket om och men så fick jag maken att inse att han behövde skaffa mig en smaskig räksmörgås idag.

Från den lokala icabutiken, lite tjockt och torrt bröd, men klart ätbar ändå. Och jag älskar verkligen räkor även om jag allra helst vill ha dem helt färska.

Målat lite till, den sista teckningen utan "plotter". Beströdde den ena hästen med lätt pastellfärgade blommor, men höll annars bilden väldigt realistisk. Orange bakgrund gav avslutningsvis lite värme åt det hela.

Nu har jag gett mig i kast med ett jobbigt motiv: galopperande häst i detaljrik skog med ett "skogsrå" på ryggen. Jag låter hästen vara vit, men i övrigt så är det massor att färglägga, får se hur det går med tålamodet.

Av heroheartdove - 13 oktober 2016 21:41

Jag gillar isterband!


Och att måla.

Av heroheartdove - 13 oktober 2016 13:43

Jag säljer grejer för snabbt ibland. Nu verkar det som att hästen blir kvar över vintern och då behöver jag klippa henne. Men klippmaskinen sålde jag i början av augusti när jag bestämt mig för att sälja hästen och dessutom hade lite pengabrist. Jag har lånat en maskin av min bästis innan hon flyttade för en vecka sedan, men nu då? Jag kan säkert låna/hyra av andra eller betala för att få hästen klippt, men vill ju klara mig själv. Ska jag köpa en ny? Det går ju alltid att sälja den igen...

Maskinen jag sålde var en DeLaval HCP65 och den trivdes jag jättebra med. Kompisen har en Heiniger Progress, precis samma maskin som HCP:n, men med annat skal och väldigt mycket billigare.

Enda nackdelen med denna maskin är att motorn känns lite för klen när pälsen är riktigt tjock. Och min häst är ju som en nallebjörn, ska jag betala några hundra kronor till för en kraftigare motor?

Har kikat lite på Heiniger Xperience (som också finns som dyrare variant med DeLaval-skal) som verkar trevlig.

Det skiljer lite i vikt och utformning, men framförallt motoreffekten. Xperience har en kraftigare motor med snabbare "slag" och mindre vibrationer vilket kan vara en fördel när min lurviga häst ska klippas, tycker att det kan bli lite randigt med Progress.

Vikten och utformningen kan göra det jobbigare med Xperience om man håller på länge, men med starkare motor borde ju klippningen gå fortare? Om jag bestämmer mig för att köpa ny maskin kommer jag att åka till en affär i Bro som är rätt billig och testa hur maskinerna ligger i handen.

vab

Av heroheartdove - 12 oktober 2016 22:43

Förkylt barn = vab för mamman. Men pigg unge = fullt upp hela dagen. Har shoppat milanesisk salami igen som "belöningsgottis"


Lill-snottran är väl i alla fall glad över lite extra sällskap. Hon sköter sig bra på egen hand, men klart att hon är nöjdare när vi är hemma.


Blir nog inget målande imorgon, men nu ikväll gjorde jag mitt sjunde konstverk. Tyckte jag fick till det orientaliska temat (färgerna) riktigt bra!

Har några ark kvar att färglägga, men de är lite tråkiga, så otroligt plottriga med mer sagotema. Jag tycker bättre om att måla mer "riktiga" hästar, inte enhörningar, änglahästar och My little ponies.

Av heroheartdove - 11 oktober 2016 20:36

Det var ju luuugnt på jobbet igår, så idag tog jag ut en semesterdag. Bara sovit och tagit det lugnt större delen av tiden. Stallet under tidiga eftermiddagen, sedvanliga sysslor plus att jag skrittade ut en sväng med hjärtehästen.

Crazy TuesdayPizza Hut! For förbi på vägen hem och handlade middag. Mums, barnet åt hur mycket som helst!

Sedan teve och tecknande. Målade inget igår, men ikväll gjorde jag det igen. Klassiskt brun pålle med lite pynt runt omkring.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards