Alla inlägg under juni 2017

Av heroheartdove - 19 juni 2017 22:15

Semester och fullt upp varenda dag! Idag fick vi gå upp tidigt för att åka ut till Kapellskär och borda M/S Rosella.


Det var väldigt smidigt att åka ut till Kapellskär, kändes mycket enklare än att åka till Grisslehamn, även om vägen mellan Rimbo och Finsta är lite krokig. Billig parkering precis bredvid färjeterminalen, incheckning på egen hand och därefter bara en stunds väntan innan vi fick gå ombord. Soligt och rätt varmt så i början kunde vi vara ute en stund.


Ingen jättebåt, men helt okej. En stor barnhörna med bollhav, pyssel, leksaker, "gym", bio och spelmaskiner. Dessutom lekledare som underhöll barnen med bland annat ansiktsmålningar, barnet fick en delfin.


Stor taxfree-butik förstås. Vi köpte tre stora Toblerone, en burk med mini-oreo, Kahlúa, Baileys espresso creme och Jura Origin.


Jag köpte även ett par örhängen eftersom jag har en förmåga att tappa bort de jag redan har. De jag köpte vid förra årets Helsingforskryssning har mystiskt försvunnit. Nu blev det ett par i silver med svarta pärlor.


Vi åkte med vändande båt och behövde inte ens stiga av i Mariehamn, behändigt. Under hemfärden åt vi lunch, en härlig buffé med en massa gott.


Stack iväg och hämtade hunden hos hundvakten och fick med mig en flaska grekisk olivolja hem eftersom vakten just varit iväg på solsemester. Själv hade jag med en Toblerone, typ byteshandel!


Snodde ihop nån enklare variant av Pad Thai till sen middag och slappar nu framför teven. Trött.

Av heroheartdove - 18 juni 2017 21:45

Heldagsaktivitet med familj och mormor igen, idag var vi till Tom Tits i Södertälje. Lätt att hitta dit med hjälp av Waze och hade turen att få en parkering riktigt nära och dessutom i skuggan. Hutlöst dyrt inträde, 875 kronor för ett barn, två vuxna och en pensionär. Till det blev det förstås lunch, fika, glassar och dricka. Men många roliga aktiviteter som passade oss alla även om mamma och jag avstod från "Fritt fall".


Vi kom till Tom Tits till klockan tio då de öppnade och åkte därifrån halv fyra på eftermiddagen. Full fart hela dagen. Vi höll oss hyfsat samlade även om vi delade på oss ibland.


Vi tog vägen förbi Taxinge Slott på vägen hem, men stannade inte där, det får bli en separat utflykt dit istället. Men inte imorgon, då far vi istället till Åland över dagen med vändande båt. Vi skippar lilla slitna Eckerölinjen och åker med Viking Line från Kapellskär istället.

Av heroheartdove - 17 juni 2017 21:00

Härlig sommarvärme idag med strålande sol och en lätt bris. Jag började dagen ute hos den fläckiga ponnyn och sedan var familjen plus mamma på utflykt till Wenngarns slott.


Där avnjöt vi den goda kakbuffén, mådde gott i lagom skugga och blickade över omgivningarna.


Efter Wenngarn åkte vi till Sigtuna som ligger strax intill. Shoppade vätska och kex på Ica och gick ned till strandpromenaden för att mata diverse fåglar.


Avrundade dagen med middag på Ikea.

Av heroheartdove - 15 juni 2017 21:30

Eller tjockkvinna... Jag väger mig regelbundet sedan en tid tillbaka, inte för att jag har viktnoja utan för att jag ändå vill ha lite koll på hur vikten pendlar. Mitt mål är ju att tappa några kilon, helst 10 hyfsat kvickt, men 5 kg är en mer realistisk målbild. Jag väger mig nykissad morgon och kväll och det brukar skilja ca 1 kg. Sedan kryper det upp eller ner några gram extra som avgör om jag blir tjockare eller smalare.

Jag brukar säga att även om jag inte är jättesmal och snärt så har jag ändå en hyfsad grundkondition. Jag rör mig på jobbet, jag går med hunden, leker med barnet etc. Men det är svårt att hålla vikten. Att dessutom äta en massa extra gottis är ju inget som underlättar för figuren. Idag blev det pulled chicken på mjukt tacobröd och guacamole från Kvantums food truck.


Var till ridklubben också, hade lånat ut min (barnets) fina käpphäst till min vän/ridlärare som saknar hopphäst för stunden. Liten övningstävling idag och det gick galant!


Annars är jag lite känslomässigt dränerad efter en trist incident på jobbet. Som tur var backades jag upp ordentligt av cheferna och personen som gapat och skrikigt åt mig åkte på en rejäl skopa ovett. Jag är inte en långsint person, inte alls, men vissa saker, beteenden, handlanden, är verkligen inte okej.

Av heroheartdove - 14 juni 2017 21:15

Trevlig dag på jobbet även om det blev väl intensivt en stund vilket gav mig en otrolig smärta i foten. Blev nog väldigt mycket blod som pumpades runt och stödbandaget gjorde att kärlen inte kunde vidga sig, så jag lindade av och var utan extra stöd efter lunchen. Trycket i foten avtog, men leden kändes instabil och svag. Käckt lila är jag fortfarande.


Blev lite extra fika vid eftermiddagsrasten då det var "öppet hus" hos ett företag i företaget. Trocadero, fikabröd och en PowerPoint-presentation.


När vi hämtat barnet på fritids stack vi iväg till vårt shoppingcenter. Började på Clas Ohlsons där vi köpte en budgetvariant av elektrisk häckklippare. Egentligen är det bostadsrättsföreningens servicevärdar som ska sköta häckarna runt uteplatserna, men de gör det så himla dåligt att vi (och granntanten) gör det själva. Nu blev det en klippare för 400 kronor, ingen värstingmodell precis, men den räcker gott för vårt behov.


Sedan var det fantastiskt festande hos fantastiska ICA Kvantum Gränby. De bjöd på en massa gott runt om i hela butiken, så trevligt! I "bistron" bjöds vi på en härlig fyrarätters meny med typ "extra allt".

Av heroheartdove - 13 juni 2017 21:15

Är så jäkla nöjd med den nya smörgåsgrillen! Inget kladd, fina mackor och fina grillränder. Jag brukar fylla mackorna med ost, tomat, skinka och senap, men idag blev det bacon istället för de två sistnämnda ingredienserna. Och inte vilken bacon som helst utan riktigt fin bacon från de lokala producenterna Andersson & Tillman. Så vansinnigt gott!

Av heroheartdove - 12 juni 2017 20:45

Familjen är lite snål och jag är hyfsat saxvan då jag trimmar hunden regelbundet med sax, så jag klipper även barn och make. Klipper typ så att jag klämmer ihop en hårtofs, pressar fingrarna mot hårbottnen och klipper rätt av, samma längd över hela huvudet. Inte särskilt avancerat och "frisyren" duger. Men deras hår växer som ogräs och det är tjockt = jag får klippa ofta och det är jobbigt (och tråkigt). Så nu har jag beställt en klippmaskin från Philips series 7000 HC7450/80 från Elgiganten. Sladdlös, ser ut att vara vettig att hålla i handen, självslipande skär i titan och med varierande klipplängd mellan cirka 1-2,3 millimeter. Dessutom har den fått bra kundrecensioner, så jag hoppas att det blir bra nu.


Nå. Vidare idag så jobb förstås. Bandagerat med en stadigare linda, funkat rätt bra, men fortfarande öm och lilafärgad.


Efter jobbet åt maken och jag middag på Ikea och passade även på att handla nya sängkläder där innan vi for ut till mamma och hämtade hem barnet.

Av heroheartdove - 11 juni 2017 19:15

Skön sovmorgon och sedan haltade jag iväg på en promenad med vovven. Foten (fotleden/ankeln) gör fortfarande ont, men vi knallade runt i ytterkant av hela bostadsrättsföreningen, typ två och en halv kilometer. Under tiden började make och son med att fixa med grinden till uteplatsen. Sågade upp de nya brädorna och bända loss de murkna. Det gamla träet var rätt fuktigt så vi spikade inte ihop grinden idag utan låter allt torka upp lite.


Hunden klev mest runt i röran och var allmänt i vägen så vi band fast henne i en markkrok utanför trädgården och där låg och njöt i solen. Själv höll jag mig inomhus och piffade till naglarna. Gjorde vanlig förlängning och förstärkning med naturell akryl.


Vidare till ett handelsområde i de västra stadsdelarna, lunch på McDonald's och sedan lämnade vi grabben på Ica Maxi's lekland (hans egen önskan).


Under tiden var maken och jag och handlade. Det blev en ny elvisp, grilltång och skrapa till spisens glashäll på Ica Maxi och en smörgåsgrill på NetOnNet.


Leklandet var riktigt bra med klätterställningar, rutschkana och olika rör att krypa i högt uppe, men också en lugnare pysselhörna (sitta och måla) och ett rum där det var filmvisning. Lockade (mutade...) med glass och fick med oss barnet hyfsat smidigt.


Sedan for vi ut till mamma. Fika, krocket och middag från lokala pizzerian. Men jag skippade pizza och åt en kebabsallad istället.


Nu är maken och jag hemma igen. Barnet är kvar hos mamma för vi har ingen kommunal barnomsorg imorgon. Jag hinkar i mig resterna av helgens alkohol och tittar på teve. Lite senare ska vi inviga den nya smörgåsgrillen, mums!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards