Alla inlägg under augusti 2017

Av heroheartdove - 12 augusti 2017 20:35

Sommarkryssning till Helsingfors. Det har ju blivit lite av en tradition att familjen åker till Helsingfors över påskhelgen och det är verkligen mysigt och avkopplande, men vädret i land är ju inte jättekul så tidigt under våren. Därefter bestämde vi oss för att åka även nu under sommaren och Helsingfors svek oss inte. Sol och värme, både i land och till havs.

I vanlig ordning åkte vi med Tallinksilja och M/S Silja Symphony från Värtahamnen och som alltid åt jag en räkmacka i terminalrestaurangen innan avfärd.


Eftersom jag fått tillbaka rätt rejält på skatten hade vi bokat en lite större hytt denna gång. Skön dubbelsäng för mig och maken och en mindre säng för barnet. Teve (som vi inte utnyttjade) och minibar med läsk, öl och bubbel.


Maken och jag firade tolv år i torsdags och jag överraskade honom med lite italieninspirerat gottis, passade väldigt bra tillsammans med den spumante som båten bjöd på.


Sedan hade vi en härlig dag i Helsingfors och vidare med god mat och dryck på båten. Men vilken lyx med De Luxe nivå på hytten. Mer utrymme, minibar och även en lite lyxigare frukost. Slapp den hysteriska standardfrukosten i stora bufférestaurangen utan satt i en mindre restaurang. Mindre, men ändå bra variation på buffén, lugnare och mer avkopplande. Framöver kommer vi garanterat att boka med samma lyx igen!

Av heroheartdove - 5 augusti 2017 00:56

Började gårdagen ute hos tysken som hade hovis inbokad. Jag kunde mocka medan hästen blev skodd och efter att jag släppt ut honom i hagen igen fixade jag det sista med fodret.


Bäst som jag var där ute i stallet fick jag mail från min blivande chef, inbjudan till två kick offer. (Heter det så på svenska?) Sista helgen i augusti blir det dragracing i Tierp, hänga på VIP-läktaren och ha det bra. Tre veckor senare bowling och minigolf samt middag. Frivilligt att delta förstås, men verkar kul. Trevligt också att lära känna de nya arbetskamraterna även vid sidan av jobbet.

Nå. Därefter slö dag hemma. Stack iväg med familjen på eftermiddagen för att promenera vid ett gammalt forntida gravområde, men det började regna en massa och ville ju aldrig sluta. For hemåt och då ramlade ena torkarbladet på vindrutan sönder. Stack till Biltema och köpte nya. Uppehåll medan vi monterade på dem, men sedan kom det rejält med regn under kvällen.


Satt inne och fixade till naglarna, de växer som ogräs! Nu kortade jag av dem rejält, la lite mer vitt längst fram och formade till dem. Hoppas de håller sig fina även över kryssningen till Helsingfors, så kul att greja med naglarna är det inte. Men med ny månadslön kanske jag har råd att göra dem på salong igen?

Av heroheartdove - 3 augusti 2017 00:57

Uppe i Jämtland på semester. Snålt med mat emellanåt, men ändå kunnat äta en hel del gott. Blir lite knasig över att det ska vara så "fint" ibland och så får man ändå inte äta sig mätt. Visst kan jag förstå att det är praktiskt att fixa matlådor åt svärfar, men man kan väl vänta tills alla ätit upp och känner sig mätta och belåtna? Men det är som det brukar med den här familjen/släkten, väntar bara på att det ska bli pengatjat om vem som betalat vad och vem som har ätit och druckit vad och hur mycket.

Nåväl. Några höjdare har det varit i matväg och allra bäst när familyn var till Döda Fallet. Barnet fick en stooor våffla med sylt och grädde medan jag beställde bakad potatis med en supergod tonfiskröra. Till det en fräsch sallad och rostade vitlöksbröd.


Vi har som mest varit tolv personer i stugan. Igår åt vi plockmat och det var också väldigt gott. Rejält med fullkornskex gjorde att man höll sig hyfsat mätt.


Sen får jag skryta lite om min egen matlagning för igår svarade jag för lunchen. Blev satt på att göra omelett med diverse tillbehör, inte ett dugg planerat. Jag fick dock till det bra, beröm flera gånger om. 

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards