Alla inlägg under oktober 2017

Av heroheartdove - 16 oktober 2017 00:29

Ikea. Säga vad man vill om den svenska möbeljätten, men nog sjutton är maten som de serverar helt okej. Billig och prisvärd, om än inte lagad med direkt kärlek. Familjen åt middag där igår (i förrgår, lördags), barnet uppskattar det eftersom han kan varva ätandet med lite lek. Jag åt fläskschnitzel med beasås och pommes och det smakade riktigt bra.


Schyssta möbler gör de också. Barnet har fått skrivbord och stol så att han kan sitta och göra sina läxor. Prisvärt och enkelt, varför köpa något flådigt och dyrt som han ändå snart växer ur?


Simskola idag (igår) igen, sista lektionen för den här kursen (Bröstsim 1). Vi har funderat över ny fritidsaktivitet för barnet, simningen är så dyr, men svårt att hitta något annat lämpligt. Fanns väl möjlighet till bandy, men den träningen låg helt olämpligt en onsdag. Visserligen erbjöds barnen att bli hämtade med buss och skjutsade till ishallen (dit vi föräldrar får ansluta själva), men bökigt för barnet att själv släpa med på all utrustning och klä på sig kläder och skridskor och dessutom mitt under middagstid och för sent hem. Barnet önskade dock själv att få fortsätta med simningen, så nu har vi anmält honom till fortsättningskursen Bröstsim 2. Får väl se om det sedan blir Crawl 1 & 2 i vår, badviljan finns i alla fall.


Efter simskolan var vi till Jula. Köpte en skrivbordslampa till barnet samt en ny vattenkokare. De hade en precis lagom stor (1 liter) och billig i rostfritt stål. Vår förra funkar fortfarande, men termostaten är paj så den slår inte ifrån automatiskt när vattnet kokar, känns lite farligt. Den nya har en fungerande termostat och den lyser käckt blå medan vattnet värms upp.


Sedan var vi till Max och åt (och där träffade jag på min chef (vd:n) och gick över till McDonalds och köpte glass efteråt. Avslutade med shopping på Ica Kvantum.

Av heroheartdove - 13 oktober 2017 23:06

Fyra veckor på nya jobbet. Idag var vi två inköpare på plats, tur att det var relativt lugnt, inga större nya förfrågningar utan vi kunde beta av en del gamla. Bra också att jobba själv med den fjärde (tredje) då jag får jämföra arbetssätt i lugn och ro. I arbetsrummet har vi fyra skrivbord som står två i bredd och vända mot varandra. Jag sitter bredvid en tjej som jobbat inom DHL tidigare med fokus på deras frakter. Vid detta jobb har hon varit sedan november förra året. Hon är nog rätt duktig på sitt jobb, men gör nog saker på ett lite krångligare sätt än vad som skulle behövas. Sen har vi den kille som jobbat sedan starten av företaget. Han är snabb och effektiv, men kör kanske på lite efter eget huvud utan att tänka på att kollegorna behöver ta över hans jobb och behöver info som bara finns i hans hjärna. Men god kännedom om produkter, kunder och arbetssätt, jag trivdes bra med honom när det bara var han och jag på plats förra veckan. Nu har han dock gått och blivit IT-ansvarig och har alltså lämnat vårt arbetsrum. Och idag solo med killen som började i somras. Han har jobbat med köp och sälj inom en annan bransch tidigare, är snabb och effektiv, men samtidigt lite lättstressad. Ung, har kanske ett strå av barnslighet, men det lättar samtidigt upp stämningen.


Matevent på Kvantum sedan mellan jobb och ridlektion, asiatiska smårätter på temat. Fick börja med varsitt ostron och det var väl lite så där. Inte så att man fick kväljningar, men väl kraftig smak av havsvatten och inget som gav mersmak. Vuxenpoäng sa en bordsgranne angående ostronpremiären. Vi följde upp med en variant av bento och avslutade med lite sötsaker.


Bentolådan, här var tonfisken och grillspettet klara favoriter!


Efterrätten var skum! Melonbitarna smakade helt okej ihop med yuzukaramellen (som var tjock och trögflytande, men som ändå "halkade av" melonen), men nötmoussen...? Den var väldigt god, men passade inte ihop med det andra och kändes heller inte så asiatisk.


Men jag klagar inte och gratis är alltid gott. Typ. Vi köpte hem en räkbomb sedan som vi delade på efter min ridlektion, så mätta och belåtna ändå.

Av heroheartdove - 11 oktober 2017 22:29

Idag har vi fått ut våra nya jobbtelefoner. En platt liten Samsung S8 som jag inte alls är förtjust i. Men det är väl en vanesak? Jag har pillrat lite med den och fått den som jag vill ha den, får duga hittills.


Tänker hålla innehållet ganska minimalistiskt, inga onödiga appar, kommer ju att ha kvar min privata mobil också. Klart att jag kommer surfa etc på jobbnallen med, det är helt okej enligt avtal med arbetsgivaren, men jag vill ändå hålla det hyfsat separerat. Har t.ex fixat ett separat googlekonto på jobbtelefonen och bara lagt in jobbinfo om mig själv.

Av heroheartdove - 10 oktober 2017 23:27

Simskola i söndags. Mamma fick skjutsa runt på barnet och mig eftersom maken jobbade och hade bilen. Simningen gick bra och efteråt åkte vi och shoppade jacka, överdragsbyxor, vantar och skor till barnet.


Idag vaknade barnet med magknip, så vi stannade hemma från skola och jobb. Men bara för att jag inte var fysiskt på jobbet så innebar det inte att jag per automatik vabbade. Barnet satt hoppkrupen under en filt framför den stationära burken medan jag trängdes med hunden i soffan med jobbdatorn. Fullt bökigt jobb mellan åtta och sexton, inget "semestervabbande" här inte! Stämde av allt jobb via chatten på Skype med arbetskamraterna och kunde offerera tre kunder. Kunde ana en liten missnöjd ton över förra veckans jobb, men vad sjutton?! Jag har fortfarande inte ens jobbat fyra veckor.

Men den där hunden... Vi har en rätt rymlig 3-sitssoffa. I den högra änden ligger det lite tvätt som ska vikas ihop, på mittdynan satt jag och till vänster... Där hade Snotterråttan kunnat ligga, men nej då! Hon skulle prompt ligga i mitten bakom min rumpa. Där låg hon hopklämd och såg sur ut.


Powerwalks både igår och idag. Provat ett nytt promenadområde som känns bra. Schysst underlag (slät ren asfalt), gatlyktor (vi går mot mörkare tider) och lagom backar. Dessutom kan man från start/mål välja olika slingor av olika längd. Igår gick jag 3,2 km och idag 3,6 km. Regn och rusk igår, "bara" duggregn idag. Men det är skönt att promenera och säkerligen nyttigt också. Inte så att jag blir tvärsmal, men behåller nog en hyfsad fysik och grundkondition i alla fall. Och motionerar man får man väl äta onyttigheter... Köpte ett helt kilo med jordnötssmör i en hink för ett tag sedan, "riktigt" jordnötssmör med 99,3% jordnötter och resten salt (typ). Fett, tjockt och crunchigt. Och osött, inte alls så där sliskigt som vissa sorter är. Funkar bra på mackan, men kommer nog bäst till sin rätt i maten. Förra veckan blandade vi i en rejäl klick i färdigköpt sataysås och det blev jättegott.


Imorgon jobbar jag på jobbet igen, jag tänker inte göra det till en vana att jobba hemifrån, men praktiskt att möjligheten finns. Även om försäkringskassan går in med vab-ersättning så ger ju den ordinarie lönen bäst betalt.

Av heroheartdove - 7 oktober 2017 21:39

Inledde dagen ute hos fläckiga ponnyn som just flyttat till nytt stall. En bra bit längre att åka, men funkar ändå, gör det ju bara en dag i veckan.

Hem. Hade nån sorts tro att naglarna skulle hålla sig fina utan akryl nu när jag bara har skrivbordsjobb, men nä. Så fixade till dem när jag kommit hem och VIPS så känns händerna mycket fräschare.


Knallade iväg med familjen sedan och lämnade barnet på kalas hos en klasskompis. Egentid för maken och mig så vi traskade vidare till ett nyöppnat bageri och tog en dyyyr eftermiddagsfika. Gott i alla fall, men vette sjutton om jag tycker att kaffe, te, bulle och tårtbit ska behöva kosta nästan etthundratrettio kronor?


Knatade vidare till lokala köpcentret. Köpte två par mjuka haremsbyxor i svart respektive marin att ha på jobbet, skönare att sitta i jämfört med jeans. Sedan passade vi på att äta middag, maken tog fisk 'n' chips och jag kebabtallrik. Smakade av fisken, över förväntan god! Kebaben nä, alldeles för tomatig stark sås som bara var kryddad med svartpeppar istället för chili.


Skönt i alla fall med några timmar utan barn, vi behöver det emellanåt för att vårda vår relation.

Av heroheartdove - 6 oktober 2017 23:14

När kollegorna varit ute och rest får man en nyckelring!

Av heroheartdove - 5 oktober 2017 22:10

Sådärja, efter typ tjugo försök gick det äntligen att lägga in bilderna. Skitapp!

Nåväl, söthjärtat blev ju instängd i sovrummet här om dagen, men hon misstyckte nog inte för igår la hon sig utanför lillhallen när vi skulle åka på morgonen.


Lämnade barnet vanlig tid imorse, men åkte och tankade och tvättade bilen innan jag for till jobbet. Vi var bara två idag också, men som tur var kom inga nya förfrågningar från befintliga kunder utan vi hann jobba med de som kommit igår (de var krångliga). Fick iväg en offert och när jag kollade i efterhand så har jag faktiskt skickat iväg en offert om dan (två i måndags egentligen) denna vecka, inte så pjåkigt tycker jag. De nygamla jobbskorna funkade bra och jag har lagt in widgets i telefonen så att jag ser vad klockan är i de områden av världen som vi har flest kunder/leverantörer.


Jobbade över en halvtimme och blev siste man (kvinna) för dagen, fick premiäranvända min nya kontorsnyckel, åkte hemåt vid halv arton!

Såg en rökpelare på långt håll, fullskalig brand i ett ödehus intill barnets skola. Nyfiken i en strut tog hunden med sig på en promenad och snokade lite.


Och så har jag fått mina rosabandet-berlocker! Har satt en på dragkedjan till jackan och hängt ett runt halsen. Nöjd!

Av heroheartdove - 4 oktober 2017 19:57

Urk! När jag gick hem från jobbet idag hade vi massor av obesvarade offertförfrågningar liggandes i inkorgen. Jag har pulat på så gott jag kunnat (tycker jag) och förstår faktiskt inte varför man skickar 2 av 4 inköpare/säljare + chef på mässa när en av de två kvarvarande inte ens jobbat tre veckor. Blir det gnäll tänker jag hänvisa till det. Dessutom, den ordinarie som är kvar har just utnämnts till IT-ansvarig och pysslar en massa med det. Rätt illa planerat, anser jag. Får väl se hur läget är imorgon, ikväll bojkottar jag jobbdatorn och struntar i att kolla mail (väntar själv på utskickade prisförfrågningar).

Nåväl. Köpte ju årets "Rosabandet" igår som är designat av Efva Attling och började fundera över det band som jag har sedan tidigare. Kunde inte alls komma ihåg designern, men minns att jag verkligen gillade (och fortfarande gillar) utseendet. Var tvungen att googla: Lars Wallin år 2007.


Jag har haft Wallin-bandet på min sjukt snygga duffel från Peak Performance, men tyvärr använder jag den alldeles för sällan, så nu flyttade jag över det till min vardagsjacka, två band i bredd skadar inte.


Annars då? Har promenerat igen, skönt om jag kan komma igång med mina powerwalks efter några veckors uppehåll. Idag flyttade jag över mina formgjutna iläggssulor (som PostNord betalat) till de nya Hoka-dojjorna, blev superbra. På jobbet kommer jag att använda mina skyddspjucks från Solid Gear (som PostNord också betalat). De är så lätta och bekväma att man inte störs av tåhättorna och med stadiga, men ändå sviktande sulor tror jag de blir toppen.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards