Alla inlägg under december 2018

Av heroheartdove - 31 december 2018 20:45

Några lediga dagar efter jul. Under annandagen var familjen till Barkarbystaden och Stockholm Outlet. Nytt besök hos Delicato där vi shoppade massor av kakor och kaffedopp. Avslutade med luddag hos Ahaan Fusion (Gamla favoritthaistället som flyttat sin verksamhet) och det smakade som alltid underbart hos dem. Hoppas så att det ska fungera bra för dem på nya stället och så får jag åka dit när jag vill ha riktig genuin thaimat.


Mysig samvaro med familjen, men innan dess hade vi faktiskt ägnat oss åt aktiviteter på olika håll: maken och barn på bio och jag shoppade termobyxor. Hade spanat in ett par rosa hos Stadium Outlet's hemsida, men väl i butik såg jag att de även fanns i svart.

Skitskumma i storleken dock, fick ta ett par i storlek large för att få dem över rumpan/höfter och så himla bred är jag väl inte? Så gjorda för en pinnsmal flaggstång för jag måste dessutom rulla upp dem 1 decimeter när jag har dem på mig.

Mörkt när vi kom hem så tog en sväng förbi kyrkcentret som jag passerar under mina hundpromenader och spanade in den stora adventsstjärnan. Så fint i mörkret.


I lördags for vi upp till svärfar i Skelleftehamn. Tätt snöfall idag, men vi gav oss ut på snokutflykt till Medlefors, Bonnstan och Nordanå.


Jag fixade förstås middagen. Den fick bli enkel med krustader till förrätt, rostbiff med potatisgratäng till middag och oreotårta till efterrätt.


Nu väntar vi in tolvslaget. Känner mig lite trött och seg, inte så pigg och festlig, men har i alla fall lite bubbel att skåla i.

Av heroheartdove - 24 december 2018 21:43

Inledde egentligen julafton redan igår eftermiddag när vi var till graven och tände ljus. Det blir så fint där när ljuslyktan får brinna, borde åka dit oftare än vad jag gör.


Idag inledde jag med hundpromenad medan make och barn städade. Äntligen sol, även om den stod lågt och gav långa skuggor. Kall krispig kyla också, fint vinterväder, men imorgon väntas det tyvärr bli plusgrader.


Sedan fejade vi och gnodde för brinnande livet. Kom ihåg att ta fram peppishuset som vi gjorde redan i början av december, hunden spanade förstås in det direkt.


Sedan kom mamma och hennes sambo. Vi åt julmat, tittade på Kalle Anka (jag somnade i soffan...) och delade ut julklappar.


Jag gick en fin ljuslykta med tillhörande ljus så den ställde vi förstås genast utanför dörren, blev jättemysigt!


Fick även lite böcker, skärpstål för knivar samt Bailey's och kaffepraliner.


Lugn och skön julafton utan gäster som gnäller på en. Känner mig lite frusen och huvudvärkig, så skönt att slippa press att man måste fixa diverse grejer. Imorgon promenad med hunden igen och sedan äter vi traditionsenlig juldagsmiddag hos mamma.

Av heroheartdove - 23 december 2018 23:46

Av heroheartdove - 22 december 2018 23:17

Igår lämnade jag barnet hos mamma på morgonen och åkte sedan tillbaka in till stan. Var och fixade mina naglar och fick inte tjejen jag brukar ha eftersom hon var ledig (eller nåt sånt). Fick killen jag hade några gånger i början av året. Han är väl egentligen duktig, men på grund av språkförbistringar så blev inte naglarna helt som jag tänkt mig. Designen blev rätt, men längden fel, de hade behövt vara längre för att det skulle blivit helt bra.


Pulade hemma en stund (bland annat med tråkiga räkningar) innan jag gick ner till ett gammalt favvokondis och lunchade, en mycket prisvärd räksallad blev det.


Sedan tvärs över torget och in till frisören för frisering. Hade ju bokat salongsägaren då jag inte var helt nöjd med resultatet i våras, men fick ytterligare en annan tjej då ägarinnan var sjuk. Nu fick jag en utbildad frisörmästare och gisses så duktig hon var! Läste av mitt hår och tidigare behandlingar jättebra, förstod vad som inte blivit bra och fick sedan till färg och klippning helt rätt. Otroligt nöjd över resultatet och kommer definitivt att fortsätta klippa mig hos henne.


Efteråt blev jag upphämtad av maken och vi var till köpcentret och trängdes med lite folk. Började med att äta "lyxpizza" hos en av de nya restaurangerna innan det blev Clas Ohlson's, Systembolaget, Leklust, Panduro och Ica Kvantum. Hem med alla grejer och sedan hämta barnet.

Idag en kortare sovmorgon och sedan gick hela familjen ut på långpromenad med vovven. Därefter kokade och griljerade jag skinka nummer två samt trillade ytterligare ett gäng köttbullar.


Sedan till köpcentret igen för att köpa tomtekläder till barnet. På Åhléns träffade vi tomten och barnet skrev ihop en önskelista.


Lite lokal shopping för julklapp till hunden och sedan middag hos bästa sushistället.


Väl hemma igen gjorde jag några till Mozartkulor och så har jag slagit in ett gäng julklappar. Känner mig rätt redo för jul, behöver bara dammsuga och våttorka golven.

Av heroheartdove - 19 december 2018 22:55

Igår var jag till ridklubben och tittade på träningar samt pratade lite "skvaller" med min vän ridläraren. På vägen hem stannade jag till och åt lite lunch, väldigt gott var det.


Idag blev det hästigt igen med en uteritt tillsammans med min förra stallkompis. Mysigt med den snö vi fått, men jag vill ha mer!


Hem igen. Satte igång en knäcksmet på kokning och stekte ihop en sats köttfärssås medan knäcken fick koka sig klar. Värmen ökade snabbt på slutet så struntade i att göra "kulprovet", men det gick bra ändå, knäcken blev helt perfekt.


Köttfärssåsen hade vi till middag ihop med spagetti. Vi åt även lite hemgjord pasta som jag knådat ihop igår. Degen i sig var inte särskilt svår att göra, men det var jobbigt att kavla ut den sedan. Pastan blev supergod, men ska jag fortsätta göra egen behöver jag en pastamaskin. Såg att det finns en hyfsat billig hos Clas Ohlson, får väl se om det kan vara något.

Av heroheartdove - 17 december 2018 22:33

Otroligt skönt att vara ledig innan jul! Hinner med att pyssla med julstök och julgottis. Igår var det tredje advent och vi trillade ett gäng köttbullar. Får se om vi fryser in till jul eller gör fler i helgen.


Sedan gjorde vi saffransbullar med mandelmassefyllning. Dubbla påsar saffran (och lite extra med jäst) gav en härligt knalligt gul färg och fin smak.


Idag var det första riktiga semesterdagen. Gick med barnet till skolan och fortsatte direkt med en fem kilometer lång promenad med hunden. Det hade kommit lite blöt nysnö under natten så inget hisnande tempo, men rörelse i alla fall. Kikade sedan lite på månadens ekonomi (Bläh!) och sov några timmar. Ny promenad med hunden och shopping på Willys innan mer juljox med familjen.

Började med att göra jordnötstryfflar, 85 stycken blev det. Får se om jag lyckas förmedla några till jobbet på fredag, vet att jag lovade nån gång i höstas att bjuda på det, så får väl hålla mitt ord!


Sedan provade vi att göra Mozartkulor för första gången då vi hade mandelmassa över efter bullbaket. De hade nog blivit snyggare om de fått "rinna av" över ett galler, men smaken var det i alla fall inget fel på.

Av heroheartdove - 15 december 2018 20:48

Semester! Känns inget särskilt än, kommer kanske på måndag när make/barn är på jobb/skola, men nu är det ju som vilken helg som helst. Fast jag tog en sovmorgon idag vilket så klart var skönt!

Vi stack iväg för shopping på Ica Kvantum vid lunch. Bunkrade upp med två närproducerade julskinkor från Almunge Kött (förra året var de slut när vi handlade strax innan julafton) och ytterligare en låda med Zeunerts julmust.


Sedan en liten fika hos Barista som öppnat igen efter få varit nedlagt under stormbyggnaden. Jag drack varm choklad på havremjölk med laktosfri grädde på toppen. God, men inte helt prisvärd, 42 kronor för ett litet glas.


Men jag vill poängtera att Barista inte är dyrare än något annat kaffehak, utan det är så himla trendigt med kaffedrycker av alla de slag att de överlag kan ha rätt höga priser.

Skjutsade hem familjen och fuskade genom att ta bilen ner på stan. Besök hos ny tatueringsstudio där det var full rusch (även om man inte kan tro det av bilden nedan).


"Min" tatuerare hade händerna fulla så jag fick en god vän till honom och vi klickade direkt! Någon sorts frilansande vismusiker (Det blev en del prat om Evert Taube och Cornelis Vreeswijk), tv/poddpersonlighet och tatuerare. Jag kan väl inte kalla mina tatueringar för konstverk utan de är nog mer som personliga symboler och statements.

Dagens, placerad på insidan av höger underarm


Insidan av vänster underarm


Kanske, kanske skulle jag vilja ha något mer motiv något som är mer som ett konstverk, men just nu känns det väldigt färdigt.

Av heroheartdove - 13 december 2018 21:46

Elva dagar kvar till julafton och endast en dag kvar innan jag går på drygt tre veckors semester, najs! Och luciadagen ja. De kvinnliga cheferna traskade runt med glitter i håret och under eftermiddagen hade vi trettio minuter ledigt för mysigt glöggmingel. Som jag tycker om mitt jobb! Vi hade ingen Lucia på besök, men ute rullade Caverion och bjöd på härlig lussestämning.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards