Direktlänk till inlägg 3 mars 2019

att köpa sadel

Av heroheartdove - 3 mars 2019 09:23

Nu blir det hästigt på bloggen, inte konstigt när hästar är en viktig del av mitt liv och jag är på gång att köpa en ny. Besiktning på tisdag och det skulle kännas vansinnigt snopet om hästen inte går igenom för köp.

Nå, jag planerar framåt i alla fall. Har en del tillbehör sparade sedan förra hästägarsvängen och kommer även att få med lite (nåt träns och täcken) från säljaren. Men en sadel med tillbehör behöver jag. Har ett maxpris på tio tusen i inköp själva sadeln och sedan drygt tusen för tillbehören (gjord, stigbyglar och stigläder). Gjorde en utflykt förbi Sadelmagasinet igår och hämtade upp två lånesadlar att prova, en Forestier Ilium och en Prestige Roma. Förstnämnda har jag bara sett på bild tidigare, men gillar att det är enkelkåpa och "greppläder". Misstänker dock att passformen inte är helt optimal för hästen.


Den andra sadeln är samma märke och modell som jag hade senast till hjärtehästen. Upptäckte dock när jag hämtade upp den att lädret kändes väldigt halkigt. Det exemplar jag ägde hade ett annat läder i sitsen och en kompis bekräftade mina misstankar - sämre/halare skinn i varianter från 2014 och äldre.


Sadelmagasinet har ytterligare en Roma inne till salu som är från 2016 så den borde ha det nya kalvskinnet i sätet så passar Roma som modell kanske det blir den istället. Fast den spräcker budgeten... Men jag vill ju ha en sadel som jag trivs i och känner mig nöjd med.


Men hur var det nu? Jag är ju expert på att leta produkter på nätet och hittade ett demo-ex till salu hos Hästkuren. Precis samma mått som sadeln just ovan, men i princip nyskick. Årsmodell 2018 och ett pris "bara" 900 kronor mer än exemplaret från 2016. Får se vad det blir.


Fast allra först måste hästen gå igenom besiktningen, håll tummarna! Och därefter måste ju Roma passa som modell - tumhållning igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av heroheartdove - 23 mars 2023 22:12

Total skrivstiltje i nästan ett år. Det har hänt massor, mestadels bra grejer och jag vet inte om jag ska skriva om allt... Men får väl ta upp tråden och fortsätta skriva lite om nageljoxet. För jag provade en ny salong och gick där tre gånger in...

Av heroheartdove - 15 maj 2022 23:33

Efter att ha gått till samma nagelsalong i fyra år (och i princip haft damma tjej som fixat naglarna hela tiden) provade jag här i veckan ett nytt ställe. Jag är inte missnöjd med tjejen som sådan, hon är duktig, noggrann och kreativ, men jag gillar ...

Av heroheartdove - 9 maj 2022 23:22

För första gången har jag verkligen den senaste och hetaste modellen av mobiltelefon. Ofta har jag haft helt ok telefoner, men inte alla senaste, mest på grund av att det kostar att ligga på topp. Men nu blev det lite akutläge för maken och då Samsun...

Av heroheartdove - 8 april 2022 01:13


Totalt jävla bloggstiltje. Mår sämre än sämst, men håller skenet och en snygg fasad uppe. Tror absolut ingen förstår hur illa det är, men skit samma, jag ska väl ta mig igenom det här också. Vore ju löjligt om livet var alldeles för enkelt. Har i...

Av heroheartdove - 2 januari 2022 22:03

Tja. I vilken är ska jag börja? Klassiska "nytt år - nya möjligheter" och bara skita i allt krasst som hände förra året? Hade en rätt god tro på framtiden vid förra nyåret, men allt grusades rejält under vår/sommar. Försöker att inte vara bitter även...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards