Alla inlägg under september 2019

Av heroheartdove - 30 september 2019 23:36

Barn och make bortresta = gräsänka och skön helg hemma. Jag tycker om min familj, men jag tycker om att få rå mig själv också. Göra vad jag vill. Dricka vad jag vill. Äta vad jag vill.

Köpte mig en smörgåstårtebit till lunch i lördags. Så gott att jag glömde fota innan jag satte tänderna i den.


Som en tidig middag blev det umamiskagen och räkchips.


Senare på lördagen ett halvt kilo räkor och limeaioli. Provade även srirachamajo till, men det var ingen höjdare.


Söndag lunch blev det friterad halloumi och här passade srirachamajonäsen bra.

Av heroheartdove - 28 september 2019 07:45

Efter lite stök med vad som finns och inte finns i leverantörens lager så är hästens garderob (i princip) klar:

Svettäcke i borstad polyester/fleece. Kryssgjordarna kan man ta bort helt och hållet vilket gör täcket lätt att använda innan och efter aktivering. Täcket jag har är marinblått, men jag funderar på att byta/köpa ett i denna snygga blåa nyans istället.


Stalltäcke i tunn polyester, praktiskt som skydd mot damm och drag när det ändå är relativt varmt.


Lättfodrat stalltäcke att ha inne när/om det blir riktigt kallt. Finns tyvärr endast i denna blåa färg.


Ofodrat regntäcke med avtagbar halsdel. Ska vara i nåt nytt material som andas extra bra.


Lättfodrat 30g regntäcke, att ha när det blir kallare med mer ihållande regn. Avtagbar halsdel förstås.


Regntäcke med 100g foder. Att använda vid minusgrader, naturligtvis avtagbar halsdel även här.


Sedan funderar jag på att köpa ett utetäcke med 200g fyllning, då bör vi klara oss även under de kallaste dagarna om vi har det vadderade stalltäcket under. Samma nya andande material som det ofodrade regntäcket, avtagbar halsdel och trevlig färg.

Av heroheartdove - 24 september 2019 22:34

Fick för mig att äta nyttigt. Fixade en tallrik med grönkålsburgare, extra grönkål, hercoverts och halloumi.


Sedan blev det pulled pork i lördags. Köttig mat, men med tillägg av stekt majs, guacamole och lokalt gårdstillverkad eldost. Detta serverades ovanpå en skiva surdegsbröd och lite romansallad.


Till helgen blir jag gräsänka medan barn och make far upp till svärmor så jag planerar för fullt vad jag ska svulla i mig då. Det får bli sushi till middag fredag kväll och sedan har jag tänkt mig räkstubbe/räkmacka till lördag lunch. Fortsätter med räkor, räkchips och umamiskagen för att avsluta med lunch från Pong Express.

Jag gillar ju mat och matlagning, låter mig gärna inspireras på olika sätt. Lokala Kvantumbutiken och dess ägare bidrar med mycket inspiration och detta recept ramlade jag över igår:


Provade att steka den sista eldosten efter att jag rullat den i mjöl och det blev hur gott som helst, så jag får nog komplettera lördagskvällen med detta.

Av heroheartdove - 17 september 2019 00:23

Nu har det hunnit hända grejer igen och jag har varit dålig på att skriva något. Men kanske är det något sorts tecken på att bloggen spelat ut sin roll nu? Att jag mår bra och känner mig tillfreds och därför inte har så stort behov av att skriva av mig?

För någon dryg vecka sedan var jag och arbetskamraterna bjudna hem till "tanten" som gick i pension i slutet av maj. Vi var sex stycken som åkte ut till hennes fina sommarstuga. En massa pynt och detaljer ute och inne!


Vi bjöds på god mat och dryck (i överflöd), lekte lekar och hade det hur trevligt som helst. Roligt att göra något tillsammans helt utanför jobbet.

Nu har det blivit höst: kallt, ruggigt, regn. Plockade fram ett oanvänt täcke som jag köpte åt hästen på rea i våras. Köpte den storlek som hon haft hos säljaren, dock betydligt äldre modeller av täcken. Tog fram och provade det i söndags och blev så besviken, det var alldeles för stort för henne. Så surfade runt som en galning på kvällen och hittade en ny modell från favorittillverkaren, ofodrad variant och ett med 100g fyllning. Drygt 2200 kr för två täcken. Lite skum färg, men tänkte det går funka, trevligt pris ändå.


Men fick mail under gårdagen att de var slut i lager och skulle komma in på nytt om cirka två veckor. Bläh! Jag som behöver dem NU, allra helst IGÅR! Makulerade ordern och beställde två täcken från favoritbutiken istället. Det fick dels bli ett likadant täcke som jag köpte i våras (men i mindre storlek och till ordinarie pris) och så ett med 100g fyllning. Dryga tusenlappen dyrare... Men bättre/starkare tyg i dessa täcken, så jag hoppas att vi blir nöjda.

30 grams fyllning, är inte alldeles förtjust i V-fronten, men gillar att det är lättfodrat, borde kunna stå emot regn hyfsat.


100 grams fyllning och precis som det tidigare har detta en löstagbar halsdel.


Jag hoppas det ska räcka med dessa två täcken. Dock klurar jag lite på om jag ska köpa ännu ett ofodrat i tunnare tyg som kan fungera när det är varmare. Kan ju vara skönt att ha ett tunnare täcke att växla med!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards