Alla inlägg under mars 2018

Av heroheartdove - 28 mars 2018 23:51

Jag har tagit tag i mitt konto på LinkedIn, skaffat mig fler kontakter, följt flödet bättre och lämnat avtryck i form av kommentarer och gillanden. Det har gett resultat, nätverket har vuxit, inspirationen flödar och man känner sig "pepp". Och att jag själv även kan inspirera andra, inte bara få själv, ger en bara mera energi. Nu har jag anmält mig till ett event här fram i april, går helt ensam och hoppas träffa trevligt folk, jag tror att det blir jätteroligt.


Annars har jag haft det rätt skönt denna vecka. I och med att jag fick besked om nytt jobb redan i måndags har jag kunnat ta det lugnt och njuta av lite (betald) ledighet. Promenerat alla tre dagarna och det känns faktiskt i benen, träningsvärk! Men ganska trött idag, blev tvungen att sova några timmar över lunchen. Tror att det är den senaste tidens spänningar som släppt och då blir man ju oftast trött. Sov som klubbad, men vaknade till ute i solen. Vädret har verkligen varit toppen, rätt kyligt visserligen, men ljust och soligt. Men överlag så har jag rört ordentligt på mig denna månad. Det kommer ju att bli mindre när jag börjar jobba igen, framför allt är det ju morgonpromenaderna som kommer att försvinna, så det gäller att jag har karaktär och ser till att gå hyfsat regelbundet på kvällarna. Det blir i alla fall lättare att göra det nu när det bara blir mer ljust längre tid efter jobbet.

Av heroheartdove - 26 mars 2018 15:51

Men sådärja, nytt jobb från och med den 3:e april! Det känns helt otroligt att det ordnade sig så fort med en ny anställning och ingen kan vara lyckligare än jag. Schyssta kontorstider med flex och friskvårdsförmåner. Lägre lön än hos den förra arbetsgivaren, men högre än vad jag hade hos PostNord och definitivt bättre än A-kassa.

Av heroheartdove - 23 mars 2018 23:16

Gick upp kvart i sju imorse. Duschade och piffade sedan håret. Upp med trött unge och iväg till skolan. Lämnade honom där och gick vidare med hunden, dock en kortare promenad än vanligt.

Buss till stans sjukhus för en anställningsintervju som telefonist vid televäxeln för landstinget. Folket jag träffade var trevliga, men arbetslokalerna var förlagda i en källare utan fönster = mörka och murriga. Sen fattar jag ju att man är där för att jobba, men det verkade knappt finnas någon chans till socialt prat med arbetskamrater utan samtalen gick i ett hela tiden och det tror jag kan bli lite tråkigt? Fick inte jättebra känsla som "Det här jobbet vill jag ha!" utan kände mig mer avmätt och distanserad. Traskade ner till centrum efteråt och åt lunch: räkmacka och cappuccino.


Sedan var det dags för dagens andra intervju, nu hos ett parkeringsbolag som handläggare vid deras överklagningsenhet. Trevligt folk, ljusa lokaler, bra friskvårdsförmåner, fick en mycket bättre känsla än vid sjukhuset. Flera av de andra handläggarna hade jobbat länge där vilket tyder på trivsel trots mycket inkommande gnäll från allmänheten.

Efteråt mötte jag upp mamma som varit på stan för att slutbetala resan till Cypern. Vi tog en fika på samma ställe som jag lunchat på knappt två timmar tidigare. Härlig moccabakelse och en mini-biskvie.


Hem och vidare ut till ridskolan. Fick höra av min kompis ridläraren att stans kafferosteri högst troligt behöver en ny receptionist, så funderar på att spontananmäla mitt intresse. Ridlektion gick bra och sedan äntligen landa hemma vid datorn. Men rätt trött och lite frusen, kröp till sängs vid kvart i tio och kom på att jag totalt glömt bort att äta middag! Schysst room-service av maken i alla fall!

Av heroheartdove - 22 mars 2018 22:10

Idag har jag skickat in min deklaration "on line" och med en registrerad digital brevlåda hoppas jag att Skatteverket håller sitt löfte och betalar ut min återbäring 5-6 april. Det vore verkligen grejt med extra pengar i april eftersom jag inte har någon aning om hur mina inkomster kan komma att se ut. Ska direkt betala bort ett onödigt lån, men sedan vänta och se hur det artar sig. Jag har sökt 12 jobb på annons här under veckan samt skickat 2 spontana sökningar, rätt flitigt tycker jag. På det har jag fått 2 intervjuer, båda imorgon. Klockan tio hos universitetssjukhuset, där gäller det en tjänst som telefonist vid deras växel. 75% som mycket möjligt kan bli heltid, men en väldigt låg ingångslön (19-22 tusen beroende på ålder och erfarenhet). Något slags skift då det verkar vara bemannat dygnet runt. Klockan halv ett nere i centrum hos ett parkeringsbolag som handläggare på deras kontor. Där är troligtvis lönen lite bättre och de jobbar just "kontorstider". Dock är väl folk på parkeringsbolag inte jättepopulära i samhället, men... Hursomhelst så verkar det i alla fall som att jag är hyfsat attraktiv på arbetsmarknaden och det är ju kul!

Det har varit en bra dag idag. Lämnade barnet (som vanligt) vid skolan imorse och gick sedan 5 km med vovven. Jobbsök två timmar och sedan promenad 3 km ner på stan. Mötte upp mamma och vi var iväg och lunchade.

Ädelostfylld oxfärsbiff (lite väl kompakt och stabbig), rostad potatis, friterad broccoli (jättegod, jag älskar ju broccoli), rödvinssky och baconsmör (lite väl mycket).

Sedan traskade vi runt i butiker en stund. Köpte en knalligt turkos dagbok och svart bikini samt tröja, jeans och sockor åt barnet.


Buss hem och ytterligare lite jobbsök innan jag hämtade barnet från fritids. Vi promenerade och tur det, var en mindre insjö på bilparkeringen.


Sedan kom maken hem och jag stack iväg på en 4 km lång promenad med hunden, så totalt har jag gått 12 km idag! Går ju inte i något räsertempo så smalnar väl inte av jättefort, men kan jag hålla igång så här medan jag är utan jobb borde jag tappa i alla fall några kilon.

Av heroheartdove - 21 mars 2018 19:21

Hemma med febertrött unge idag, men tog förstås inte ut någon VAB. Promenad med hunden på morgonen och sedan varvat jobbsök med barnaktiviteter och filmtitt på datorn. Längre hundpromenad på eftermiddagen plus inköp av sushi.


Sedan har jag fått svar på en ansökan som jag skickade in i måndags. Låg ingångslön (man går efter Callcenter-avtalet), men 19-22 tusen måste väl ändå vara bättre än A-kassa? Känns i alla fall hoppfullt att redan fått ett intervjuerbjudande på typ sju-åtta ansökningar!

Av heroheartdove - 20 mars 2018 21:21

Kände mig inte helt nöjd med lördagens köp. Färgen var udda, men inte det som var avgörande utan det var prestandan som inte räckte till. Jag tyckte att jag gjorde all sorts research innan, men ändå blev det tokigt. Att göra en sak i taget gick bra, men så fort jag hade flera flikar öppna i webbläsaren, eller flera olika program igång så sackade den. Så gjorde om sökandet, ännu mera noggrant denna gång och utökade budgeten en aning också. Tog reda på om det överhuvudtaget var möjligt att returnera en lätt använd dator (Det var okej) och skickade iväg maken på eftermiddagen för byte.

Med silver på utsidan och mörk insida påminner den om jobbdatorn jag hade. Inte lika vass förstås, men bättre än den vita. Dessutom gick det bra att ladda ner Officepaket och aktivera det igen, så inga bortkastade pengar där i alla fall. Nu känns arbetsplatsen mycket mera "rätt".

Av heroheartdove - 18 mars 2018 23:22

Det känns lite avlägset att tänka på våren när snön fortfarande ligger rätt djup och det dessutom är runt sex minusgrader på morgonen. Familjen åkte iväg för en promenad tidigt på förmiddagen idag. Planerade väl så att vi fick börja gå i lite skugga för att avsluta i solen över fälten.

Riktigt fint väder ute, rätt krispig kyla, men så fort man kom ut i solen kände man hur den värmde gott. Vi gick en slinga på ungefär 2 kilometer, rätt lagom längd för barnet på morgonen. Men jag kände mig rastlös när vi kommit hem så efter bara en stund stack jag ut en vända till i sällskap av vovven. I vanliga fall när jag går mina längre promenader med henne brukar jag använda sele och flexikoppel så att hon kan röra sig rätt fritt, men nu tog jag ett "jaktkoppel" som ger mig styrsel och lydnad på hunden. Det passade bra för vi gick mer längs trottoarer och bland folk, en sväng på nästan 6 kilometer!

Av heroheartdove - 17 mars 2018 23:29

Skön sovmorgon, vaknade inte förrän kvart över nio och kände mig rätt utvilad, skönt efter de två senaste dagarna. Kom iväg till köpcentret vid kvart i elva och inledde med sushilunch.


Sedan var vi ut till mamma, fikade och busade lite. Försökte fixa lite med min budget och CV:t, men Officeprogrammen i mammas dator (från januari - 11) ville inte funka med de nyare versionerna som mina dokument var sparade i på usb-minnet. Så insåg att jag behövde en ny dator illa kvickt för att kunna komma igång med jobbsöket ordentligt. Vi flyttade runt lite pengar och därefter åkte familjen till Netonnet. Vi trasslade oss igenom hela varuhuset innan vi till slut kom fram till datorerna. Oreda på lagerhyllorna så fick hjälp av en säljare att hitta utvald dator samt produktnyckel till senaste versionen av Officepaket.

En VIT dator, känns väldigt konstigt, men jag vänjer nog mig. Det viktiga är ju inte utsidan utan att den har en schysst prestanda.


Lyckades fixa det mesta av uppstarten själv och fick bara lite hjälp av maken på slutet. Färgen är som sagt lite udda, men matchar fint till de externa högtalarna. Och bra med majoriteten av uttagen på vänster sida, bättre utrymme till höger på skrivbordet.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards