Alla inlägg under september 2017

Av heroheartdove - 30 september 2017 20:56

Idag blev det gottis-gottis till middag: helstekt REKO-kyckling! Smälte en rejäl smörklick i en ugnsform och blandade i ljus och mörk soja, salt samt svart- och vitpeppar. Delade kycklingen på längden och penslade både över- och undersida med smörblandningen. Sedan fick den stå en halvtimme i ugnen innan jag penslade den igen. Tio minuter till, mer penslande, femton minuter. Penslade lite till samt strödde över lite strösocker. Fem minuter och sedan var den klar. Gjorde sås på det som var kvar av skyn (silade den) med en toppredning och grädde. Serverade med ris och drack vin till. Gott!


Fast vi drack inte båda flaskorna, någon måtta får det vara på alkoholintaget! Till dagens middag tog vi Bonacostan och sparar den andra till ett senare tillfälle.

Av heroheartdove - 29 september 2017 22:50

Idag har vi bubblat på jobbet! Nya företaget som jag jobbar för består egentligen av två delar: en del som förmedlar reservdelar (nya och begagnade) och det är där som jag jobbar, och en del som utför service och reparationer på flygplan och dess komponenter. Företaget har sedan tidigare ett nationellt godkännande (verksamheten alltså) från Luftfartsverket och Transportstyrelsen, samt ett internationellt godkännande av EASA, den europeiska standarden. Idag (eller igår kanske?) blev det klart att även den amerikanska motsvarigheten FAA godkänt oss och det firades med bubbel ur plastmuggar. Härlig stämning och det känns skönt med en arbetsgivare som firar tillsammans med sin personal!


Och nu har jag jobbat två veckor på nya stället. Komplicerat, klurigt, stimulerande. Jag trivs, men svårt att veta vad cheferna tycker om en. Jag tycker ju att det i alla fall går framåt och igår fick jag faktiskt en egen nyckel in till vår kontorsvilla, så helt kass tycker de nog inte att jag är. Idag har jag dessutom skickat iväg mina två första offertförfrågningar (till USA) och fått svar på den ena. Inspirerande!

Av heroheartdove - 26 september 2017 23:45

Sådärja, nu har jag fixat ihop månadens räkningar med gott resultat. Trots att jag betalade ner några krediter ansåg jag mig kunna unna mig ett par nya Hoka-dojor. Jag älskar ju mina Hoka One One Bondi 4, men efter drygt två års flitigt användande är sulorna bra slitna. Dojjorna är väl egentligen avsedda för långdistanslöpare över rätt hårt underlag och även om jag inte springer så passar stötdämpningen mig bra. Rejäla sulor ger stöd, svikt och bra "överrull". Den gamla modellen Bondi 4 går knappt att få tag i så fick uppgradera till Bondi 5, ska nog funka det också. Den nya modellen ska dessutom vara ännu rymligare för tårna vilket borde passa mina breda ankfötter. En liten chansning är det ju att beställa via nätet, särskilt som jag tog dem via en engelsk webbshop. Larvigt, men sant, blir otroligt mycket billigare att beställa från utlandet än att gynna någon nationell shop.

Samtliga bilder är helt fräckt snodda från www.ultramarathonrunningstore.com

Av heroheartdove - 22 september 2017 22:07

Trivs utomordentligt bra vid nya jobbet: bra fysisk arbetsmiljö, supertrevliga arbetskamrater och stimulerande (om än komplicerade) arbetsuppgifter. Vi skrattar och skojar med varandra, känner mig redan som en i gänget. Och med kontorssysslor håller sig naglarna fina utan extra akryl!


Flexade ut vid kvart över tre idag (Fantastiskt att ha den möjligheten) och for hem. Gick igenom månadens utgifter och inkomster, drar in cirka 18500 kronor netto denna månad, helt jäkla fantastiskt!! 3200 kronor mer i månaden plus heltid gör skillnad och det trots att jag bara gör tretton dagar vid nya jobbet. Nu var det en del extrautgifter denna månad, men framför borde jag kunna spara undan cirka 1000 kronor varje månad och sakta betala bort mina krediter. Det är ju helt otroligt om ekonomin kan vara i hyfsad balans redan till årsskiftet!

Nåväl, lite datorfippel och sedan åkte jag iväg till ridskolan. Fick rida en väldigt trevlig liten häst idag, smal i kroppen, men det gjorde att jag kom runt honom med med mina bäbiskorta ben. Jag var ingen dålig ridskoleryttare för tjugo år sedan (näst högsta nivån då), men jag känner att jag rider helt annorlunda nu. Med mer självförtroende och mycket mera aktivt. Mina år som självständig privatryttare gör att jag nu vågar "greja" med hästen jag rider, rättar mig inte helt in i ledet utan gör lite efter eget huvud och det verkar fungera. Dagens häst blev otroligt fin och kändes som vilken privathäst som helst.


Hem igen. Åt middag och bakade "Ljuvliga snacks" som vi ska ta med till mamma imorgon. Gyllenbruna och frasiga blev de, riktigt lyckade!


Däremot känns köpet av de nya heltäckande web-skorna som riktigt skit, jag är så besviken över passformen (smal läst, inget uppbyggt stöd för hålfoten) och hur de är i storleken. Nu är det ju försent att lämna tillbaka/reklamera dem och jag är inte så sugen på att sälja dem vidare heller. Jag vill inte lura på någon ett par dåliga dojjor liksom.

Av heroheartdove - 21 september 2017 23:34

När man efter nitton år av hårt schemastyrt jobb känner sig väldigt bortskämd... Flexade ut en liten stund i förväg idag, tog med mig jobbdatorn hem och satte mig i tevefåtöljen. Motorprogram på teven och sökande efter flygplansdelar på Boeings köpsida.


Jag kommer inte att göra det till en vana att jobba hemifrån, men det är skönt att möjligheten finns. Och framför allt flexandet: jobba längre när man har tid och ork, köra kortare pass vid behov. Till exempel så kommer jag ju alltid att behöva gå vid halv fyra på fredagarna eftersom jag har ridlektion då.

Och så blev jag arg på Bloggplatsens app igen som strular för ofta när man ska lägga in bilder i inläggen. Har mailat supporten flera gånger tidigare utan någon som helst respons, men denna gång svarade de efter åtta minuter!! Kanske för att jag undrade om det skulle vara nödvändigt att gå ut i olika nyhetsmedier för att jämföra bloggleverantörer...?

Hot om media brukar funka, har använt mig av det tidigare när min dåvarande bostadsrättsförening betedde sig som as gällande parkeringsplatser. Då ifrågasatte jag varför det var okej med avställda skrotbilar på parkeringarna när det var sån brist/lång kö till platserna. Försökte kommunicera via telefon och mail med styrelsen utan någon respons, men när jag skickade ett brev till den stora förvaltaren med hot om lokalpressen fick jag plötsligt en parkeringsplats inom en vecka och dessutom infördes en regel att endast påställda kördugliga bilar fick uppta platserna.

Av heroheartdove - 20 september 2017 23:50

Inköp och försäljning inom flygindustrin, läsa och skriva på engelska och prata "svengelska" med arbetskamraterna. Tufft med otroligt mycket nytt att lära, men roligt och stimulerande. Fast på väg hem från jobbet igår tvivlade jag faktiskt om jag skulle klara det, men så fick jag ett bra avslut idag och då känns det genast bättre!

Välkomnades lite lagom i måndags. Skrivbord med trendig stol (väldigt bekväm), block, pennor och kaffemugg väntade vid min plats. Och en übertrendig laptop. Alla anställda har en varsin laptop som man kan släpa med sig hem, praktiskt. På jobbet kopplar vi till vettigt tangentbord och skärm, så det funkar bra. Datorn är snyggt silvrig och nyfiken i en strut (jag) var förstås tvungen att kolla upp värdet. Det är en HP Probook 440 G4, rätt ny modell med ett prisläge på 8-12 tusen kronor beroende på återförsäljare. Igår var jag förbi Elgiganten och köpte en strömkabel/laddare att ha hemma samt ett platt plyschfodrat fodral att bära runt datorn i.


Lite opedagogiskt fick jag börja med nästan fyra timmar genomgång av företagets styrdokument. Eftersom de förmedlar reservdelar till flygplan är det oerhört viktigt att allting görs på ett särskilt standardiserat sätt. Inget nytt egentligen, PostNord har ett "verksamhetssystem", men till skillnad mot nya arbetsgivaren så följdes inte det speciellt noggrant. Igår läste jag igenom manualen till det dataprogram som alla offerter och ordrar läggs genom, sex timmar med knepiga engelska termer och egna anteckningar innan två timmar praktisk genomgång. Idag har jag suttit "vid sidan" och sett hur de andra jobbat, men också fått jobba mot en kund på egen hand (med stöd av de andra förstås).

Vi ska snitta med åtta timmars arbetsdag och så länge som jag inte är helt självgående kan jag inte flexa eller jobba hemifrån fullt ut. Lunchen jobbar vi in i alla fall fall, man tuggar i sig maten medan man flippar med datorn. Inget måste förstås, men praktiskt. Men idag blev det 8,5 timmar på jobbet och sedan knappt 45 minuter hemma då jag laddade ner Chrome som webbläsare samt repeterade lite av dagens övningar.

Arbetsplatsen är belägen 1,5 mil hemifrån (inte ens hälften så långt som till det gamla stället), ute på landet samlat i en "företagsby" kallad Marma Gård. "Mitt" företag har sitt lager i det bortre hörnet av byggnaden som markeras av den översta pilen. Vi kontorsråttor huserar i den gula villan. Ner i det vänstra hörnet av bilden går vägen som leder in till stan.

Av heroheartdove - 17 september 2017 20:00

Kick-off nummer två igår. Inledde med bowling och inomhusgolf. Öl, skoutprovning och babbel innan vi satte igång. Bowlandet gick lite så där, fick in några strikes, men mestadels missar. Golfandet gick i alla fall bättre. Sedan promenad ner på stan och kvällens restaurang. Hängde i loungen innan vårt bord var färdigt. Suveränt god mat, vin och andra drycker i överflöd. Och hur mycket trevligt prat som helst, hela gänget är helt underbart!


Sovmorgon idag, var inte hemma förrän till typ klockan ett i natt. Powerwalk mitt på dagen och sedan simskola. Lite öm i musklerna efter gårdagen (nya bowlingmuskler) så maken fick vara med i badet idag. Sedan shopping på Kvantum. Hem. Marinerade en bit fläskytterfilé och hängde framför teven innan jag fixade middagen. Stekte nämnda filé och potatiskroketter samt rörde ihop en sås. Gott!


Nu är jag redo för morgondagen. Har med mig plocksallad till lunch imorgon, men sedan får jag väl se hur det blir med ätandet.

Av heroheartdove - 15 september 2017 23:15

Framme vid den sista jobbdagen inom PostNord! En bra dag, bara trevliga arbetsuppgifter tillsammans med trevliga arbetskamrater. Lunch ute på "Lagunen" med de allra närmsta vännerna och vid eftermiddagsfikat firade vi en som fyllt 50 i somras. Ingen hopskramlad present från arbetskamraterna, men arbetsgivaren stod för present, blommor och tårtor. Och samtidigt överlämnades en skramlad avskedsgåva till mig. Inser att jag nog varit mer uppskattad än jag trott och att jag nog blir ganska saknad. En fin korg med olika viner och mörk choklad, så himla perfekt!


Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards