Alla inlägg under januari 2016

Av heroheartdove - 31 januari 2016 00:39

Ja, jag försöker alltså rensa ut gamla kläder. Mindre gamla kläder som inte används särskilt mycket åker också ut. Bunkrat upp ett nytt lager med behåar och trosor, ska se om jag kan fixa nya sockor också. Ridbyxor har det blivit flera par, köpte i somras några par budgetbyxor med helskoning (mockaimitation), men har ju nu kärat ner mig alldeles i byxor med gripskoning (silikon). Får se hur jag ska göra, något par slitochslängbyxor är alltid bra att behålla. Tröjor och t-shirts! Har rätt många, men de flesta är rätt hårt åtgångna, här skulle jag verkligen behöva göra en rejäl rensning. Cubus har bra figursydda tröjor som jag gillar, får satsa på sådana allt eftersom. Tröjor till stallet har jag alldeles för få! Här har jag ju nyligen laddat på med ett gäng nya och hoppas på några fler till sommaren.

Jag kan inte säga att jag är direkt fattig, men jag får vrida och vända på slantarna för att få dem att räcka. Håller jag mig frisk och kanske lyckas få ett nytt jobb så löser sig många av problemen. Det är tur att jag har min häst i kärvare stunder. Visserligen kostar hon ruskigt mycket pengar, men hon är den som ändå ger mig inspiration och nya krafter i vardagen. Det ska mycket till innan jag släpper iväg henne.

Av heroheartdove - 30 januari 2016 01:12

Min mjölkfria diet fortsätter och det går riktigt bra. Var hemma och vabbade med vild unge i onsdags och torsdags. I onsdags åt jag min tilltänkta lunchlåda som jag skulle haft på jobbet och i torsdags blev det biff och bambuskott. Blev nämligen avlöst i vabbandet vid lunch eftersom jag skulle till veterinären med hästen. Passade på att äta lite god thaiwok på köpcentret innan jag åkte till stallet.

Det fick bli ett glas fanta och ett glas vatten till maten. Kanske onödigt med läsken, men valde i alla fall bort colan. Känner mig duktig som ändå minskat radikalt på läsken. Och när jag nu dricker det blir det fanta eller pepsi, cocacola faller mig inte alls i smaken längre. Hur som helst var jag borta hela eftermiddagen och en bit in på kvällen. Klurade på middag (barnet och maken åt förstås för sig) och var bra sugen på att svänga förbi donkeriet, men var duktig och bad maken koka några potatisar istället. Dessa tärnade jag sedan upp och körde i gjutjärnspannan tillsammans med ett paket skivat stekfläsk. På slutet knäckte jag två ägg och geggade ihop dem med det andra. Kändes nästan som jag gjorde någon slags frukost, men fy tusan så gott det blev. Adderade inget salt, men tog några tag med pepparkvarnen.


Igår ledig från jobbet, liksom maken. Maken stack iväg med barnets dagisgrupp för att åka skridskor och jag fick en liten sovmorgon. Klev i alla fall upp vid halv nio och gjorde mig klar för stallet. Kollar ju inte hur snygg (ful?) jag är, men slänger alltid en blick i hallspegeln innan jag går hemifrån. Och upptäckte en mystisk pryl:

En liten käck rosa avloppsrensare, vad kallas de? Sugpropp? Sugklocka? Söt liten pryl som barnet tydligen hittat någonstans. Nåväl, tankade diesel i svarta pärlan och for iväg på dagens aktiviteter.

Stallet förstås och sedan ut några mil på landet för att hämta höbalar hos en kompis. Lätt trafikfarlig åt jag en liten portion picadeli-sallad till lunch samtidigt som jag körde.

Hämtade tio höbalar och kvittade dem rakt av mot ett ylletäcke som kompisens dotter skulle ha till sin ponny. Bra deal! Tillbaka till stallet för att baxa av släpet på parkeringen och sedan hem.

Maken och barnet var hemma. Skridskoåkandet hade gått bra, men alla barn hade blivit väldigt trötta och lagt sig för att vila efter lunchen. Några hade till och med sovit en stund. Vi klurade på mat och bestämde oss för hämtkäk från bästaste Ahaan Thai. Jag valde som vanligt wokad fläsk med bambu och ostronsås. Mums, mums, mums!


Sedan blev det teve, dator, korsord och mobillek i olika omgångar. Barnet gillar spel på telefonen, men vi försöker begränsa användandet så att han får sitta max 15-20 minuter i följd. Inte förbjuda varken teve, dator eller mobillek, men försöka ha en sund inställning och betona pauser.


Jag avslutade sedan kvällen med ett litet nudelmellanmål.

Helt ok nudlar som man köper i vanliga icabutiken, saknar den riktiga asiatiska touchen, men lite hetta är det allt. Praktiskt också att kunna tillreda i en plastmugg som man sedan äter direkt ur.

Och så. Sex år sedan världens finaste och ludnaste vovve lämnade oss. Simon. Min älskade hund som jag saknar varje dag även om han för alltid finns i mitt hjärta. Vi tände ett ljus för himlens finaste stjärna.

Av heroheartdove - 28 januari 2016 00:07

VobbeliVAB med pigg unge igår, rena rama barnleken. Köra tågbana, styra byggkran, läsa böcker. Det är fanimej mycket softare att jobba!

Av heroheartdove - 26 januari 2016 00:36

Surfade in på Lyko's hemsida när jag skrev söndagens inlägg om diverse hårprodukter och då blev det så här när jag scrollade bland varorna...


Och det där med shoppingförbud... Jo, men tjena! Typ. Beställde ju ridbyxor och en sorts fleecetröja för nån vecka sedan. Och tröjan var bara så himla toppen och dessutom på rea. Kikade runt mer på sidan och bestämde mig för en till likadan tröja, men blå, den första var svart. Hittade även långärmade pikéer ur samma kollektion och som också var rabatterade. Köpa köpa! Men jag rensar ur och slänger en massa "tramskläder" just nu och då borde jag väl få uppdatera med lite nytt?

Och nu måste jag dessutom köpa en ny vardagsgrimma åt hjärtehästen eftersom den hon har råkade gå sönder igår. Ska prova en i "groomingmodell" nu som ju kan vara praktisk eftersom man kan plocka bort delarna som sitter under hakan.


Ny arbetsvecka i alla fall. Underbemannat i vanlig ordning och då är det himla skönt att kunna släppa allt klockan tolv och åka hemåt. Dagens lunch bestod av sallad (rosé, frisé, ruccola och babyspenat plus röd paprika. Gott. Men idag ska jag komplettera med ett kokt ägg så att jag får i mig lite proteiner också.

Av heroheartdove - 24 januari 2016 23:50

Upp tidigt imorse för att lite oplanerat släppa ut ett gäng hästar. Hade en "nybörjare" (dvs nyinflyttad) med mig så slapp göra allt själv. Tog väl knappt en timme att få ut alla och sopa av i stallen. Mockade och gjorde foder åt min egen häst och mockade åt hoppilotens. Hon skulle åka ut på eftermiddagen för att hoppa med båda hästarna så hon fick fixa foder åt sin häst då. Promenerade en sväng med hunden också och var hemma till strax före halv elva. Tvättade håret, första gången sedan färgningen. Nytt schampo/balsam också, från Schwarzkopf. Har haft från Kérastase (så jävla dyrt), L'ANZA (bra, men bättre finns) och L'Oréal (helt okej). Får se hur det här nya verkar. Efter premiärtvätten kan jag säga att det släppte en del färg vid schamponeringen, men såg bättre ut när balsamet sköljdes ur. Jo, haft ett schampo från Paul Mitchell också, men det var hur jäkla dåligt som helst. Nåväl. Efter hårtvätt och hårstayling (jag ÄLSKAR min plattång från GA.MA !) for familyn iväg. Lunch och shopping på Ikea. Jag åt en räkmacka med pyttelite (mjölkbaserad antar jag) skagenröra. Lyxade med en mjölk- och glutenfri kladdkaka efteråt. Fick en aning ont i magen, men inte som i tisdags.

Vi shoppade servetter, en värmeljushållare, värmeljus och måttsats till köket. Cubus sedan. Eftersom jag drabbats av musklåda funkar inte mina jobbyxor så bra och därför var jag in på Cubus och köpte mig ett par mörkblåa mjukisbyxor. De hade rabatt på trosor också så jag passade på och köpte sex par sådana också. Sist av allt Citygross. Handlade middagsmat, frysta bär och risbaserad glass. Helt okej smak, men lite klåda. Typ av emulgeringsmedel var inte superspecificerat, men efter att ha luskat runt lite misstänker jag att den innehöll guarkärnmjöl (E412). Det är en baljväxt som påminner om soja och det är inte ovanligt att sojaallergiker även är intoleranta mot detta, så nu blir det till att lusläsa alla innehållsförteckningar plus att jag väl får ladda ner en E-nummerlista. Jävla krångel! Det var i alla fall trevligt att spendera flera timmar med familyn och efter att ha tjafsat (femochetthalvtårstrots?) innan vi kom iväg hemifrån så skötte sig gossebarnet jättebra.

Nu laddar jag för ny arbetsvecka, sista som jag gör 50% och det känns faktiskt rätt okej att veta att det snart är dags för 75% jobb. Gäller bara att försäkringskassan pröjsar ut lite sjuklön.

Av heroheartdove - 24 januari 2016 00:15

- Hej tjuren!

Av heroheartdove - 22 januari 2016 00:50

Magknip i tisdags kväll som hängde kvar under onsdagens förmiddag. Frisk igår tills jag åt min frunch på jobbet, då fick jag ont igen. Åt mixsallad med komjölksmozzarella. Funderade över tisdagens mat och fick höra av maken att han blötlagt ströbrödet till köttbullarna i laktosfri mjölk. Laktosfritt brukar funka, men nu vette sjutton... Ska köra en strikt mjölkfri (vanlig ko) diet en vecka och se hur det verkar. Mår jag bättre med helt mjölkfri kost är det bara att inse att laktosfritt inte hjälper då jag högst troligt är allergisk mot mjölkproteinet. Åt visserligen mozzarella till lunch även förra veckan, men den var gjord av buffelmjölk och det protesterar inte magen mot. Så, vad är då helt mjölkfritt? Tänka, tänka. Kan ju heller inte ersätta det med soja eftersom jag är allergisk mot det också. Sushi! Sushi är tillåtet, blev en sådan portion i förrgår.


Igår lyckades jag mygla mig iväg från min jobbige liftade och kunde då åka till en butik i Bro där jag bunkrade upp med pälsglans och sadeltvål.


Stallet och en kort sväng med finaste hjärtehästen. Jag tycker verkligen om snön vi har nu!


Och så tevetitt och rebalansering av naglarna.

Av heroheartdove - 20 januari 2016 01:14

Jamensådärja! Beställde ett gäng kaffekapslar (tolv förpackningar) och två koppar från kaffekapslen.se i torsdags kväll och redan i förrgår (måndags) kunde jag hämta ut dem! Suverän service och otroligt snabb leverans.

Ska nog kolla upp om jag kan lämna något omdöme på företaget, för bra kundservice och kvicka leveranser skall premieras! För några som fått ett riktigt dåligt omdöme från mig är animail.se då jag fortfarande inte fått alla varor som jag beställde för drygt en vecka sedan. Värdelöst. Utlovad leveranstid typ tre dagar enligt webbshoppen. Idag kom en av två beställda varor och med i paketet låg en lapp om restnoteringen av den andra varan.
Herrejistanes! Alla andra ställen jag handlat från meddelar alltid per mail (eller telefon) om någon vara försenas så att man vid behov kan ändra sin order eller kanske beställa från något annat ställe.

Hur som helst. Den där fotoappen med målningsfilter är ju kul! Här nedan före och efterbilder på liten vinterkase samt hjärtehästen.


Hjärtehästen gick en träning i måndags. Fungerade bra, men en rå (fuktig) kyla trängde sig på. Resa tur och retur tog betydligt längre tid än planerat så himla nöjd över att jag tagit ledigt igår!

Lyckades baxa iväg barnet vid tjugo över sju och sov sedan i teve-fåtöljen en stund innan det var dags för friseringen. Så skönt att få vara rödhårig igen!

Dagens lunch var en thaiwok helt utan kryddor. Dessutom var biffen rätt seg så... En massa bambuskott var det i alla fall och de smakade bra.

Slöade och slappade en stund och for sedan till NetOnNet. Shoppade en ny aio-sktivare, videokamera och ett minneskort.

Mötte sedan upp maken och barn vid brf-ens skridskois. Det har spolats upp en jättefin lite is inom föreningen och där premiäråkte barnet med sina nya skridskor. Det gick över förväntan och barnet tyckte det var så skoj


Nu ska jag sova. Fick rejält onti magen igår kväll, men som tur är så börjar den kännas bättre.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards