Alla inlägg under september 2014

Av heroheartdove - 30 september 2014 23:54

Meddelande från arbetsgivaren: depression, utmattningssyndrom räknas inte som en sjukdom. Får inget "omstartsbidrag" utan via urkassa företagshälsovården ska jag nu rehabiliteras för att kunna komma tillbaka till ett jobb och en arbetsgivare som jag inte mår bra hos och som jag har noll förtroende för. Livet suger och för stunden har jag ingen framtidstro alls.

Av heroheartdove - 29 september 2014 02:23

Det är nog bara galet hästfolk som spenderar hela lördagskvällen i stallet för att putsa på hästen och som därefter kliver upp klockan fem dagen efter för att åka på bedömningstävling. Värma upp, tävla i några minuter och sedan bli sågad i höjd med fotsulorna. Hur står man ut?


Tja, man tröstar rätt bra av lilla söthjärtat som vrider och vänder på sig och knögglar ihop nosen till ett gristryne. Man kan inget annat än älska henne.


Och så blir man väldigt glad när ett armband kommer med posten från en kär norrlandsvän. En vän som egendesignat och tillverkat ett armband efter mina vaga önskemål. En vän som gått igenom mycket tuff och som jag alltid lämnar dörren öppen för. Alltid vännen, alltid.

Av heroheartdove - 26 september 2014 03:20

I onsdags var jag och umpis till det lokala köpcentrat för lunch, samvaro och shopping. Började med mat, en rejäl skaldjurspasta blev det. Krämig skruvpasta i botten och ovanpå rucola, räkor och kräftor. Mums!


Sedan shoppade vi kläder till lillgrabben: fleecetröja, ofodrade överdragsbyxor och galonställ. Skönt med "sponsorn" som betalar, särskilt när familjen har ebb i kassan. Måste hitta ett jobb snart, nu, helst igår... Man blir ju inte så rik när man är sjukskriven och dumma arbetsgivaren har inte lämnat någon respons alls på min ansökan om omstart. Snacka om att jag verkligen förlorat förtroendet för det företaget. Vill bara komma därifrån.

Tur i alla fall att maken fick en rätt schysst nettolön denna månad, jag har kunnat unna mig ett par nya tävlingsbyxor och träning. Spenderat mycket trevlig dag i stallet. Och hästen skötte sig fint, men blev nog allt lite trött!


Älskade sötvovven har varit med i stallet, både i onsdags och igår. Pigg och glad, omtyckt av precis alla. Passat på att gå längs ridvägarna med henne och hon följer så bra. Springer gärna i förväg, men har ändå koll på var jag är. Stannar direkt om jag vill det och kommer hyfsat lydigt på inkallning. Och vill jag ha henne bredvid mig vid dold sikt till exempel, så behöver jag bara "öh-a" och visa handflatan framför näsa på henne så går hon fot tills jag helt ordlöst släpper iväg henne igen. Men social i stallet och gosig hemma. Sitter gärna i knät på en, inte för att hon tycker att det är en rättighet utan för att hon vill vara nära. Men hon hoppar inte upp utan lov utan frågar först och väntar på godkännande.

Av heroheartdove - 24 september 2014 02:10

Upp hyfsad tid igår för att checka av mejlen och vakta telefonen. Maken och söthjärtat låg och snarkade i sängen medan jag ägnade mig åt mitt.


Vid halv elva ledsnade jag på att vänta. Beställde nämligen hundmat från en butik i Bromma under helgen och på deras webbsida skryter de om snabba leveranser, men inget svar fick jag. Ringde butiken och fick till slut ordning på ordern. Ställde in vägbeskrivningen på Google Maps och drog iväg. Jag hittar rätt bra i (norra) Stockholm, men nu var det längesen jag tog vägen från E4:an/Kista förbi Solvalla till Bromma Blocks. E18 var ombyggd och medan jag förvirrat försökte få fart på vägbeskrivningen missade jag avfarten mot Bromma och hamnade istället i Tensta/Rinkeby. Kul... Vända om och sedan lyckades jag ta mig fram till affärsområdet. Sanslöst ostrukturerad yta för trafiken. Såg i alla fall butikens logga på långt håll och kunde så ta mig fram till parkeringen.

Butiken var ENORM! Varor från golv till tak (och det var högt i tak) och smala snirkliga gångar. Efter en hel del strul fick jag mina grejer och for hemåt.

Rolig butik som jag vill besöka igen, men kommer nog inte beställa hundmat därifrån. Vom og Hundemat håller på och ändrar lite i sin produktlinje så jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan butikerna här hemma har det.

Av heroheartdove - 23 september 2014 00:09

Har hittat ett nytt favoritvin. Här till helgen skulle maken och jag ha en flaska vin och hade tänkt oss "Coffee Culture" som passar bra till asiatisk mat. Men så fick vi syn på en ny flaska. "Diemersfontein Coffee Pinotage" från Sydafrika. Härlig fruktsyra, fylligt, bara så jäkla gott!

Av heroheartdove - 22 september 2014 23:36

Med besked! Vi har ju haft en helt underbar sommar (iaf jul-aug) och värmen har även fortsatt långt in i september. Men nu... Öh... Man vänjer sig fort vid finvädret och när det igår inte var lika soligt som tidigare tyckte man det var kallt. Och sedan, under eftermiddagen, kom så hösten. Ösregn deluxe. Regn hela natten. For till stallet imorse. Ösregn och storm deluxe. Bilen höll på att blåsa av vägen och regnet smattrade. Många skyr ju hösten som pesten, men jag gillar den. Det är rätt mysigt med mörkret och att då kunna tända ljus och bara mysa inne i värmen. Kanske ett glas vin också. Utomhus är luften frisk och klar, jag behöver inte ojja mig över pollen och annat krafs. Och vätan, det är ju bara att anpassa klädseln. Ha lite koll på väderprognoserna och så göra det bästa av dagen.


Vad gör man dock när man inte alls har lust att vara ute, som igår kväll efter en lång aktivitetsdag. Jo, man släpar med sig 10 kilo tvätt från stallet och sedan är man sysselsatt!

Av heroheartdove - 20 september 2014 00:47

Av heroheartdove - 16 september 2014 03:46

Jag är töntigt förtjust i Skottland. För en herrans massa år sedan (typ
19) var mamma och jag på en bussresa med Europatouring och då åkte vi runt i det underbara området. Berg, dalar, sjöar, slott och gammal historia. Mytomspunna områden. Gåtfulla. Sorgsna. Glencoe. Loch Lomond. Golf vid anrika St Andrews. Balmoral och gästvänliga människor i gamla fiskeläger. Och inte att förglömma, får, höglandsboskap och whisky. Single Malt ska det vara. Old Pulteny och Isle of Jura. Googla på caledonia och som förslag från YT kommer två versioner av skottarnas inofficiella nationalsång. Lisa Kelly har en fantastisk sångröst, men jag tycker ändå att man ska välja att lyssna på Dougie MacLean som dessutom är sångens upphovsman. Det mer eller mindre akustiska framförandet ger i alla fall mig rysningar och ståpäls på armarna. Och eftersom jag älskar Skottland blev jag så glad när jag fann det här korsordet.


Vad annars då? Jo, en supertrevlig lördag med familjen. Var till den höga masten i Vedyxa. Riktigt kul att komma så nära! Blev också en sväng till hjärtehästen som så försiktigt bar runt på gossebarnet och avslutning på Pizza Hut.


Haft lite "knöggel" också när det gäller det stora fyrbenta djuret. Har ältat med mig själv, maken och vänner och funnit en lösning som passar mig och djuret bäst. Det innebar att jag fick göra en annan vän besviken, men jag måste våga att prioritera mig själv. Det är ju ändå mitt djur och jag som står för alla kostnader. Men var lite låg igår när jag kom hem på grund av dessa tankar, men underbara maken fyllde kistan min med god mat och energi.


Söthjärtat mår bra. Hon har fått hänga med till stallet en del och verkat gilla det, i alla fall allt bajs som finns att mumsa i sig. Söt - jodå, men ha i sängen efter en bajsbuffé...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards