Alla inlägg under oktober 2017

Av heroheartdove - 27 oktober 2017 23:58

Sex veckor på nya jobbet. Idag sjösattes företagets nya telefoni- och växelsystem. Telefoni via Telenor och växel via Dialect. Telefonerna fick vi ju ut för två veckor sedan och då gick det igång direkt med att använda dem som vanliga mobiltelefoner. Nu, via den nya växeln har vi även fått fasta nummer som direkt vidarebefordrar samtalen till mobilerna. Således kommer vi att kunna se om vi får samtal kopplade manuellt från växeln, om det är påringt till det fasta numret och då går automatiskt via växeln eller om man ringt mobilnumret som kopplar direkt. Vi hade en crash course idag för att bekanta oss med systemet och det var väl lite så där. Allt är "molnbaserat" i cyberrymden och vi fick börja med att ladda ner en app för det är via den som vi mobilanvändare kan koppla samtal, vidarebefordra dem, lägga in meddelanden och annat. Appen verkar rätt enkel, men tillräckligt svår för att nån ska missa hur man lägger in att man gått för dagen.

Jag är personen vid röda pilen och jag grejade det galant, men en kollega lyckades inte riktigt lika bra. Men det ger sig nog efter hand. Dessutom ska vi inte behöva ställa in det här varje dag utan det ska funka automatiskt. Klockan 17 kopplas man ur och kopplas sedan in vid 8 på morgnarna, ställer in manuellt gör vi bara när tiderna avviker för kraftigt.

Hur som helst. Jobb till halv fyra idag och därför ställde jag in manuellt att jag gått för dagen och är tillbaka på måndag morgon. Åkte till ridskolan och fick byta häst, den jag skulle ha haft upptäckte jag var svullen kring en senfäste på ena frambenet. Kanske ingen fara alls, men bättre att låta pållen vila och rida en annan istället. Kom hem till en ljuvlig lasagne och ett mycket fruktigt vin!

Av heroheartdove - 26 oktober 2017 23:45

Jodå, jag har minsann använt telefonen två gånger för att ringa i tjänsten. Ett samtal förra veckan till Storbritannien och idag blev det ett till USA. Känns rätt okej att prata engelska, lite stressad och forscerad är jag nog, men hittar orden hyfsat lätt i alla fall. När jag skriver mail flyter det på näst intill obehindrat.

Och var först på jobbet imorse och fick använda kontorsnyckeln för andra gången. Känner mig som hemma och trivs bra, hoppas få fortsätta.

Av heroheartdove - 25 oktober 2017 23:18

Nä, men titta vad jag lyckats med!


Den privata e-posten i mobilen! Jag använder tre olika konton för mina privata mail, två stycken ligger via min egen domän och sedan har jag ett googlekonto. De olika mailadresserna används för olika ändamål, så jag tycker att jag "behöver" alla tre. Dock har de med min domän varit låsta till den stationära burken om jag inte gått via webbhotellets sida. Men efter att ha fått in jobbmailen i jobbmobilens e-postprogram blev jag inspirerad att lyfta in de två i den privata mobilen. Sagt och gjort, lite fipplande så är det klart!

Av heroheartdove - 23 oktober 2017 21:51

Att möta någon utan minnen och begär. Uttrycket har säkert funnits en tid, jag hörde det för första gången genom en kompis för säkert tio år sedan. Det handlar om att möta folk, djur, livssituationer med öppna ögon utan att se bakåt på det som varit.

Jag är inte en långsint person, samtidigt accepterar jag inte vad som helst. Jag kommer inte att fira jul med min svärmor i år, hon kommer inte att vara välkommen på julafton då familyn firar med min mamma och hennes sambo. Men om hon vill träffa sitt barnbarn och verkligen ser till att umgås med honom när så sker, då tänker jag inte hindra henne. Men hon måste förstå att hon är (självinbjuden) gäst hos oss, att hon inte kan styra våra tider och rutiner och att hon inte kan rota runt hos oss hur som helst. Jag vill inte att hon hjälper till i hushållet med mat och disk i köket, men jag vill att hon tackar för den mat vi bjuder på, för boendet och för att vi hämtar och lämnar vid tåg och buss. Jag vill att hon umgås med sitt barnbarn när hon är på besök, pauser är okej, men att hela tiden sitta i soffan och läsa, lösa korsord etc medan jag eller maken är med barnet, det protesterar jag mot. Ska hon bara lösa korsord och läsa, då kan hon lika bra stanna hemma.

Utan minnen och begär. Nej, helt och hållet så blir det ju inte. Men jag är beredd att ge henne en chans, om inte annat för att mitt barn ska få en relation med sin farmor.

Av heroheartdove - 22 oktober 2017 20:00

Lyckades smita iväg idag också, träffade först långbente tyskens ägare som fått hem en utbildningshäst medan tysken är på rehab, och sedan var jag till mamma och fikade. Hos mamma och hennes sambo pratade jag om korkade svärmor och julen. De känner ju samma sak och sa att jag kunde föreslå för maken att vi åker bort över julen. Det kan ju förstås vara trevligt, men samtidigt vill jag faktiskt kunna vara hemma och fira så som jag själv vill. Mammas sambo föreslog att jag skulle fråga kärringen nu när hon skulle åka hem "om hon umgåtts med barnet" för det är ju det som varit "ursäkten" för besöket. Bra idé, jag laddade för att ställa frågan när vi kört ner tanten till tågstationen. Vi lastade ur hennes resväska och jag hjälpte barnet ut bilen, han och maken skulle visa sista biten till perrongen medan jag väntade vid bilen. Och då vänder kärringen och går utan att säga något. Sån jävla dålig stil! Nä, nu kommer hon banne mig inte hem till oss något mer.

Av heroheartdove - 21 oktober 2017 23:24

Svärmor på besök, hela helgen är helt förstörd. Hon kom medan jag var på ridskolan igår. När jag kliver in genom ytterdörren orkar hon inte lyfta på sitt lata arsle från soffan utan sitter kvar, säger inte ens hej. Kärringjävel! Inte umgås hon med barnet heller, fattar inte varför hon ska komma när hon ändå inte bryr sig om honom? Jag har lyckats hålla mig hemifrån större delen av dagen idag, blir samma imorgon. Hon bara stånkar och stönar över allt och blänger surt när jag valt teveprogram och maken lagt sig i soffan. Det är tur att jag klarar av att ignorera, men det skulle ju vara trevligt att få vila och samla ny energi för nästa jobbvecka, men nä. Och apropå jobb. Inte ett jävla ljud har hon sagt om att jag har nytt jobb. En vettig människa frågar väl hur det går, om man trivs osv, men vet ju i och för sig att kärringen inte är det. Inget socialt vett alls. Vette sjutton hur vi ska få till julen, vägrar ha henne boende hos oss då. Tycker faktiskt att de andra syskonen kan ta ansvar för henne då. Bara för att vi har barn (barnbarn), som hon ändå inte bryr sig om, så ska inte vi per automatik behöva fixa med henne över jul. Sex förstörda jular hittills, det räcker nu!

Jag var i alla fall hos fläckiga ponnyn under förmiddagen och pysslade med annat sedan. Imorgon förmiddag ska jag träffa en ny fuxkille eftersom tysken är konvalecent. Sedan åker jag nog till mamma innan det är dags att köra kärringen till tåget. Får se om jag hittar på något med Snotterråttan också, tror hon är lite understimulerad för hon drar väldigt mycket i sina råååsa leksaker.

Av heroheartdove - 20 oktober 2017 23:06


Jag har pillat vidare på jobbtelefonen och förutom att jag även lyft fram Gmail till appsidan (den högra) så är det så här jag valt att ha app-ikonerna. Lil(l)a arga djävulen(?) döljer bara min position, har redigerats in i bilden, men skulle egentligen gärna få ligga på skärmen jämt. Söt!


Slutade tidigare idag (som alltid på fredagar) men tog med mig lite jobb hem och skickade iväg en kvotering till en kund i Ukraina.

Av heroheartdove - 18 oktober 2017 23:58

Nu har jag jobbat en månad vid nya stället. Det flyter på bra även om det mesta är otroligt komplicerat. Är dock mer överens med nya jobbmobilen nu. Hade inte tänkt lägga in jobbmailen i den, men fick order att göra det ändå. La till Skype också eftersom vi chattar den vägen med varandra om nån till exempel jobbar hemifrån. Skype ligger på hemskärmen nu, men inte när jag tog bilden nedan. La till anteckningsappen som jag använder i privata nallen och har även laddat ner en QR-kodavläsare.


Blir nog kvar ett litet tag till i alla fall: fått jobbtelefon (och jobbdator från start) samt kontorsnyckel. Nu planeras det för visitkort. Jo jo, blir nog bra det här!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards