Alla inlägg under mars 2019

Av heroheartdove - 28 mars 2019 23:16

För drygt tre år sedan avled artisten Josefin Nilsson efter en tids sjukdom. Vad som exakt orsakade hennes död var det vid tidpunkten ganska tyst om, men i samband med den dag hon skulle ha fyllt femtio, i fredags förra veckan, släpptes dokumentären Josefin Nilsson - älska mig för den jag är via SVT Play. I dokumentären berättar bland annat hennes syster om olika övergrepp som Josefin utsattes för i ett förhållande under nittiotalet. Fysiska och psykiska övergrepp där främst de fysiska ledde till att Josefin tvingades till medicinering som (kanske) ledde fram till hennes död då en orsak sägs vara missbedömning av den starka medicinens verkan. 


Oavsett dödsorsak är hennes död, och det som ledde fram till den djup beklaglig. I spåren av #metoo har mäns "överlägsenhet" åter kommit i fokus: Hur kan en man utsätta en kvinna för våld och sedan trots en fällande dom (om än "bara villkorlig") få fortsätta sitt liv, jobb och vardag som om ingenting hänt? Varför agerar inte mannens arbetsgivare? För helt uppenbart är att det inte bara var Josefin som varit drabbad av denne man utan även andra?


Jag har inte sett dokumentären själv ännu då jag är lite rädd för att göra det. Vågar jag det? Josefin var viktig för mig under min uppväxt. Inte så att jag hade henne som en extrem idol, men jag gillade den musik som hon sjöng och jag gillade hennes milda framtoning. Jag minns när jag läste om hennes död, det var ungefär samtidigt som min vän Stina dödades (också våld i en nära relation, men där det var mord-självmord). Jag undrade, men anade. 


Men dokumentären om Josefins liv och öde har i alla fall inte gått obemärkt förbi, inte för någon. Mannen har hamnat i fokus, men på ett sätt där folk har fått upp ögonen för vad han gjort, vad han utsatte Josefin för. Hans arbetsgivare har fått agera och Josefin har fått i alla fall någon slags upprättelse. Dagen efter hennes födelsedag höll man en ljusmanifestation för henne och med hashtaggen #brinnförjosefin ska vi minnas och älska henne för den hon var.


Tårar är ord från hjärtat som munnen inte klarar av att säga.

Av heroheartdove - 25 mars 2019 00:16

En lång bilutflykt blev det igår (eller i lördags, beroende på hur petig man är), tio mil ut till Färentuna och sedan tillbaka mot Drottningholm. Shopping i Bro och även en sväng till Enköping innan jag for hem till Uppsala igen.


Planerar gör hästankomsten. Rotade igenom förrådet och hittade ett gäng hinkar att ha som foderburkar för morgon, middag och kvällsmat. Dammiga och lortiga, men efter en disk i badkaret blev de rena och fräscha.


Var ut till mamma också och hämtade ryktväskan med borstar. Väskan har fått snurra runt i tvättmaskinen och borstarna gjorde jag rent för hand genom att skölja igenom dem med hett vatten. Och hittade på min allra första rotborste som jag fick under hösten 1987 då jag just börjat på ridskola. Nu har den tappat lite borst samt glansen i träet, men ändå... Bra kvalité på gamla saker minsann, har använt den otroligt flitigt genom åren.


Sedan har jag beställt en massa tillbehör över nätet. Vill inte slösa, men vill ha grejer som håller och som jag trivs med. Det blir ju liksom lite nystart nu med inköp av flera grejer, men behovet av saker ska ju mattas av bara jag får basbehovet uppfyllt.

Av heroheartdove - 23 mars 2019 20:27

Idag har jag shoppat en häst, en sadelpadd, ridtäcke och lite annat krafs. Mer kommer det att bli, sålde av lite för mycket under min hästlösa tid.

Luddiga öron


Sjukt fint ridtäcke

Av heroheartdove - 22 mars 2019 23:36

Imorgon åker jag och skriver på papper för (och betalar) min lilla nya häst. Tror och hoppas att det här blir bra, men alltid lite läskigt, eller senare spännande, med en ny bekantskap. Jag har shoppat sadel och ett ofodrat utetäcke, fler grejer blir det. Men vansinnigt nöjd över sadeln. Det blev en Prestige Roma i typ nyskick som jag lyckades buda hem vid en (konkurs?) auktion. Nypris är ju närmare 18 tusen och jag fick den för drygt 12500 inklusive frakt.

Av heroheartdove - 17 mars 2019 21:55

I tisdags fyllde maken år och jag spurtade iväg på lunchen och köpte dyr "lyxchoklad" till honom. Uppskattat.


I torsdags blev det kamben till middag. Äntligen köpt hem grillolja att pensla på vid uppvärmningen i ugnen. Fräsch coleslaw till.


Kebablunch med några arbetskamrater i fredags.


Kebab kan verka onyttigt, men med lite grönsaker till känns det bättre. Kaninen äter ju förstås grönsaker och jag har börjat ge snotterråttan lite också på morgonen.


Sushi till middag i fredags.


Och en fantastiskt nyttig lunch igår...


Fläskytterfilé med potatisgratäng till middag och sedan lite antipasto på kvällen.

Av heroheartdove - 10 mars 2019 20:09

Igår inledde vi med shopping och hårfrisering (make och barn) innan vi gick till hyfsat nyöppnade O'Learys för middag. Öl, vin och milkshake med skogsbär och kalhua. Åt smaskiga ribs och fick efter ett tag sällis av mamma och sambon som varit på bio. Ytterligare dryck innan vi fick skjuts hem av dem.


Mellofinal på kvällen. Tittar inte i vanliga fall, men fick offra mig då barnet ville se. Meze, tapas, vin och cider, klarade mig hyfsat.


Idag började jag med lite tömkörning. Avslutade med en bild med min konfirmationskyrka i bakgrunden. Tjugosex år sedan.


Sedan invigning av den nya pastamaskinen och den var himla smidig att använda bara man fick till rätt konsistens på degen. Idag gjorde vi spagetti och det blev jättegott.

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards