Alla inlägg under augusti 2015

Av heroheartdove - 30 augusti 2015 21:27

Tänk att det redan gått fem år sedan vår lilla bäjbylutt kom till världen! Varken maken eller jag var väl särskilt oroliga över att bli föräldrar, vi tänkte båda att "det löser sig". Ingen nojjighet över hosta eller snor, inget jämförande gentemot andra barn. Lita på vår egen magkänsla och njuta istället för att leta fel.

Idag stack jag iväg tidigt till stallet för att fixa det nödvändiga åt hästen: göra boxen fin och lägga in och förbereda mat. Fyllde vatten i hagen också innan jag spurtade hem i full fart.


Hemma höll maken på att fixa det sista i vardagsrummet och gossen var duktig och hjälpte till. Jag tog itu med köket och med en halvtimme till godo var allt i ordning och vi ombytta och fina. Blåste ballonger till förbannelse och öppnade dörren lätt andfådda för det första gästerna, onkel och farmor. Strax efter kom mormor med sambo och sedan tvillingarna S&S med sina föräldrar. Kaffe, saft, gifflar, kakor och tårta. Mumsigt, uppskattat. Vi vuxna satt i vardagsrummet, trevligt, medan barnen satt i grabbens rum och kombinerade fika med lek. Paketöppning förstås och barnet fick en radiostyrd bil som vi alla prövade ute.

Efter dryga två timmar for S&S hem med sina föräldrar och vi andra åkte ner på stan - tjingtjongmiddag på bästa drakpalatset. Sushi, misosoppa, friterat fläsk, knaprig Pekinganka samt ris med sezhuansås. Mums!

Hem igen och avsked. Familyn lekte lite mer med den roliga bilen och sedan var det läggdags. Och när barnet sover får mamman leka, att bygga med lego är ju jättekul!

Av heroheartdove - 29 augusti 2015 23:28

Bäjbylutten fem år. 5 år! Tänk vad åren har rullat på, vad som har hänt och förändrats. Det blir kalas imorgon, första gången med några kompisar från dagiset. Vi har städat som galningar och förberett inför morgondagen. Vi blir hyfsat många så vi har köpt två tårtor. Vanliga "bastårtor" som vi pyntat med lite chokladtext. Vi funderade på en motivtårta först, men sjuhundra kronor för nåt man bara glufsar i sig?


Sen hittade jag ett recept på en mejerifri (och bananfri) smoothie. Kan väl möjligtvis innehålla en gnutta soja(lecitin), men det kanske jag överlever? Tänkte i alla fall prova vid tillfälle!

Av heroheartdove - 26 augusti 2015 23:39

Lönedag igår, shopping idag. For först till stans dyra ridsportsbutik och kikade på putssvampar, benlindor och benskydd. Nya favvoskydden betydligt dyrare där än hos den dyra butiken i Upplands Väsby. Var vuxen och klev ut från butiken utan att ha handlat något alls. Sedan var jag till Citygross. Shoppade födelsedagspresenter till barnet, tuschpennor, vattenfärger och ritpapper. Spareribs till mig själv plus mozzarella och fetaost att ha i matlådan. Slutligen 3 kilo e-vitaminpulver till hästen. 10% rabatt på hela köpet, blev ändå över 700 kronor. Sist var jag till Hööks. Klämde på träns och benskydd som jag varit nyfiken på, men materialen kändes inte alls bra så ingen sådan shopping. Kikade sedan på jodhpurs i gummi och gummistövlar med kort skaft. Tämligen olika utföranden...

Hade i förväg i princip bestämt mig för de svarta, mer diskreta skodonen, men passformen kändes skum. Jag har normalt storlek 36, och dessa fanns i 37 som minst. Själva fotdelen var väl okej, men de satt åt väldigt tajt runt ankeln, höll knappt att få av mig dem. Provade de röda stövlarna. Storlek 36 var precis lagom med tunna strumpor, 37 något rymlig. Stoppade i en latexsula och VIPS så satt de som en smäck!

Jag handlar gärna från olika webbutiker, men vissa saker behöver.man verkligen prova innan köp, testa passform och se hur materialet är. Just Hööks är en relativt billig affär och min erfarenhet är att kvalitén kan skifta en hel del, även när det gäller helt likadana varor, därför vill jag helst handla direkt i en fysisk butik. Och det är för övrigt från Hööks hemsida (www.hooks.se) som jag snott bilderna ovan.

Av heroheartdove - 26 augusti 2015 00:20

I gårdagens Metro kunde man läsa följande:

Det är alltså gårdagens horoskop för alla födda i fiskarnas stjärntecken. Dessa vardagshoroskop brukar vara ganska ytliga och väldigt allmänna för att förstås passa in på så många som möjligt. Jag tror inte blint på dessa, men emellanåt blir man ju lite fundersam...

Väntade nämligen telefonsamtal från min chef igår då vi behövde prata lite om vad som nu ska hända när min sjukskrivning "går ut" på måndag. Heltid från och med tisdag är ju inte vad jag tänkt mig utan jag räknar med att få räknas som frisk med 100% tjänstgöring i botten, men vara tjänst-/barnledig 25% så att det fortsättningsvis blir 75% jobb = 6 timmar om dagen.

- Nemas problemas, sa chefen.

Och det var väl rätt väntat egentligen, tror inte de räknat med att jag skulle gå in på full tid och de har ju även lovat att underlätta för mig så att jag ska kunna komma tillbaka på ett bra sätt. Men så tog jag upp det här med makens arbetstider. Under min sjukskrivning har han haft anpassade tider för att göra det smidigare för mig. Inte jättepoppis hos chefen, men efter påtryckningar från vårt fackombud så har det godkänts. Nu när jag räknas som frisk har de egentligen ingen skyldighet att ge maken specialtider, men jag känner att rent psykologiskt så skulle det vara bra att fortsätta "som vanligt" under min första friskmånad. Hade räknat med krångel, men...

- Javisst går det bra, sa chefen.

!!!

Ibland lyckas de förvåna en. Laddad för strid och så avlöpte det utan problem! Jag har ju varit hemma två dagar med gossebarnet, men nu blir det jobb igen. Då ska vi sätta oss och klura mera på möjliga arbetstider.

Av heroheartdove - 24 augusti 2015 23:19

Förnuftet segrade och det blev mogen shopping av extremt nödvändiga varor idag. Först Kronans Apotek (så jävla löjligt att de inte heter droghandel längre) där jag inhandlade sextio tabletter Lactiplus. Räcker en månad om jag håller mig till grunddosen, men med tanke på att magen ännu är lite öm får jag nog boosterdosa en period. Sedan Lindex, shoppade en behå. Har hittat en modell jag gillar så behövde inte böka med prov i butiken. Billigare än vad jag trodde, blir det några kronor över på morgondagens lön ska jag köpa en till.


Blev i alla fall hemma med barnet idag, rätt soft ändå. Han underhöll sig själv vid datorn medan jag snoozade i sängen. Sedan lagom pyssel och lek tills maken kom hem och tog över vakten. Jag blir hemma imorgon också, undviker gärna jobbet... Undrar bara vad jag ska hitta på till lunch, idag blev det rester från gårdagens sallad, men dagens middag ratade jag. Serranokyckling, upplever att jag känner någon sorts metallisk bismak när jag äter det - alltså ratar jag det. Kanske lyckas sno ihop nån omelett?

Av heroheartdove - 23 augusti 2015 22:20

Magen känns fortfarande inte helt bra. Krampar en del och tarmarna uppför sig inte som de ska. Ibland kan jag äta normalt, ibland inte. Imorgon och på tisdag är det planeringsdag på dageriet, jag eller maken måste alltså vara hemma med vild unge. Frågan är vem? Jag är inte jättesugen på att passa galningen, å andra sidan är det heller inte roligt att jobba med kass mage. Borde köpa Lactiplus, mjölksyretabletter typ med rätt bakterier som brukar få ordning på bråkiga magar. Grejen är dock att de är dyra och att det finns roligare saker att lägga pengarna på.

Av heroheartdove - 21 augusti 2015 00:28

När barnet var litet och skulle börja med smakisar kokade jag kyckling, ris och morötter som jag puréade. Nu när magen min är i olag gör jag samma sak igen. Typ. Kokade en kycklingbröstfilé med en buljongtärning och lite fond, finhackade den sedan och blandade ihop med färdigkokt grötris och en skvätt buljong. Petade i mig det, volymmässigt max en och en halv deciliter, och magen klagade faktiskt inte.

Kör på med samma diet imorgon (idag) och så lägger jag nog till morötter, potatis och majs under helgen om det fungerar. Så får jag öka på försiktigt, men behåller nog grötris med avkok plus buljong som bas.

En "bra" sak med magsjukan är i alla fall att jag minskar i vikt, har på ett dygn tappat drygt ett kilo. Inte för att det syns rent kroppsligt, men motiverande att läsa av vågen. Ska förstås inte svälta mig för att banta, men kan ju ha som grundmål att inte gå upp det jag tappar nu.

Av heroheartdove - 19 augusti 2015 23:26

Magen är fortfarande i olag, men ändå bättre än igår. Får ganska ont när jag äter, kramp/vilda tarmar, men får behålla "maten". Har fått i mig lite mjukt grötris, risavkok och kvarg. Även mozzarella och några skivor vitt bröd har gått ner.


Blir troligtvis hemma imorgon också, vill gärna kunna äta lite mer (normalt) när det är dags för jobb. Siktar på återkomst på fredag!

Barnet busade med hunden idag. Jag är så glad för vår lill-snottra som verkar uppskatta gossen. Arga tanten vaktade honom visserligen när han var spädis, men så fort han började krypa så vände hon sig mot honom. Lill-snottran och barnet är som syskon, leker tillsammans, men kan också bli osams. Eller, hunden blir ju inte sur på barnet, men tvärtom händer ibland.

Nu på kvällen gömde sig barnet under hundens favvobädd och låtsades att han var en skalpadda. (Ja, skalpadda säger jag, efter sköldpaddan Skalman i Bamses värld.) Lill-snottran puffade och nosade efter honom och han kiknade när hon kittlade honom under fötterna med kall nos. Gott att se och höra dem leka!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards