Alla inlägg under april 2018

Av heroheartdove - 28 april 2018 01:34

Mumsig lunch på jobbet idag: gårdagsrester från Ahaanthai. Tror nog att jag aldrig kan tröttna på sån mat. Eller på sushi. Kolhydratrikt vitt ris, men vad sjutton?!


Flexade ut från jobbet strax före klockan sexton och åkte hem. Bytte till ridkläder och tog med mig hunden. Hon fick sitta i bilen med luckan på glänt medan jag red. Hade med mig min tävlingstop från Pikeur då en person bokat upphämtning där. Fick 150:- för den, lite snålt kanske, men bättre än inget.

For till lokala köpcentret efteråt. Började på Bolaget där jag shoppade två flaskor vin. Mäkta besviken över att inte behöva visa leg, men så kom jag på att jag ju plockat åt mig rätt dyra flaskor, liksom inget sånt som "fjortisar" vill dricka under den stundande valborgshelgen.


Köpte mer och dyrare än vad jag tänkt mig sedan på Kvantum, men nu har jag mat och dryck så att jag klarar mig hyfsat. Köpte italiensk antipasti till middag (för att matcha vinerna) och kan ha det dom smågottis övriga ensamma kvällar.


För ensam är jag eftersom maken och barnet for till Norrland under eftermiddagen. Och de blir kvar där ända till tisdag = lång egentid deluxe för mig!

Var hemma till kvart i åtta och det smakade riktigt gott med italienska delikatesser och ett fylligt vin. Droppade lite novelloolja och balsamico över mozzarellan och vred över lite svartpeppar, blev kanon!


Vidare i matväg köpte jag grillkarré (som jag förmodligen kommer att steka ovanpå spisen), potatisgratäng och färdig kall beasås, blir mat för flera dagar. Får se sedan om jag smyger in lite sushi och thai, gäller ju att passa på med lite lyx när familjen är borta.

Av heroheartdove - 22 april 2018 22:36

Igår var familyn till Bromma Blocks. Vi började inne i gallerian, åt lunch samt shoppade t-shirts till barnet innan vi gick över till Zoo.se och köpte fjorton kilo hundmat.


Idag började jag med en fem kilometer lång powerwalk med voffsan. Det har blivit lite dåligt med långa promenader sedan jag började mitt nya jobb, måste försöka att röra lite på mig under helgerna. Gick som vanligt runt den stora gräsparken och kyrkan och kunde ha hunden lös större delen av promenaden. Var ute drygt femtio minuter och stekte sedan tre äggulor till frukost. La till riven ost på toppen så blev de lite matigare.


Maken for till jobbet sedan och bäbisen och jag hjälpte mamma att plantera blommor vid kyrkogården och i hennes trädgård. Passade på att njuta av solen också. Käck nordlig vind, men höll man sig i lä så värmde solen rätt gott.


Sedan blev det ännu mera sushi till middag!


Planerar lite för resan också, om två veckor åker vi! Går igenom vad vi behöver köpa (typ shorts och badkläder), förbeställd taxfree och sånt. Vi blir bara borta en vecka, men ändå känns det som man behöver hur mycket packning som helst. Velar kring plattången, den stjäl både rymd och vikt, men håller håret på plats. Rätt vettigt eftersom håret blir så fort frizzigt nu när det var ett tag sedan jag friserade det.


Önskemål från barnet att vi skulle ta med en dator (Hans?), men det hade vi ju inte tänkt. Men kanske bäst att göra det ändå  Det ska finnas wifi på hotellet, så då har han ju lite underhållning i alla fall. Så nu har jag beställt en ny dataryggsäck att kånka runt den i, får bli min väska för handbagaget, samt ett par hörlurar så att vi andra inte behöver höra precis allt från programmen han tittar på. Var nöjd med Mediamarkt som leverantörer i höstas så jag beställde från dem igen. 

Av heroheartdove - 19 april 2018 23:29

Har fått lönebesked från den förra arbetsgivaren: 10846 kr netto. Det är fyrtiosex kronor mer än vad jag själv räknat med. Sedan kommer jag även att få semesterersättning utbetalt separat, bör hamna runt 12000 kr netto om jag inte räknat helt galet. Från den nya arbetsgivaren borde jag få ungefär 18100 kr netto denna månad och sedan 19300 kr, känns helt okej! Här resten av april och i maj kommer jag att ha rätt mycket utgifter på grund av resan till Cypern, en del klädinköp, busskort och tillfixning av håret, så alla inkomster är välkomna.

Av heroheartdove - 17 april 2018 23:05

Nu har jag börjat göra mig hemmastadd på nya jobbet med lite personliga/privata grejer på skrivbordet. Jag har tänkt ordna med en egen kaffemugg också, även om det finns gott om muggar på jobbet är det skönt att kunna "drälla runt" med en egen.


Idag har jag fått börja handlägga ärenden på egen hand. Naturligtvis med sällskap i rummet, men utan att min mentor satt limmad bredvid mig. Gick igenom ärendena själv, beslutade och la ut åtgärder, men väntade med att skicka (maila) besluten till kunderna. Samlade på mig ett gäng "klara ärenden" som jag sedan redovisade för mentorn innan jag skickade dem. Fick godkänt på alla! Kul förstås att få börja jobba självständigt, men lite läskigt samtidigt att det nu står i systemen, och i breven till kunderna, att det är jag som varit beslutsfattande. Så definitivt liksom.

Men jag trivs med jobbet! Att behöva vara en bitch i telefon är kanske inte jätteskoj, men egentligen är det bara en mindre del av arbetet, majoriteten av tiden sitter vi ju bara framför datorerna och går igenom de redan inkomna ärendena. Börjar vänja mig vid datajobbet: att snabbt hoppa mellan olika program och fönster. Och skärmar. Var lite tveksam till att jobba med två bildskärmar, men nu när vi har så många olika program igång samtidigt inser jag hur praktiskt det är. Det är också himla behändigt med den "roller mouse" som jag använder istället för en vanlig traditionell datamus. Ingen risk för "musarm" eftersom jag nu kan jobba med armarna avspänt hängandes rakt ner.


Satt kvar ända till 17:55 idag. Avslutade handläggardelen vid halv fem ungefär, men gick sedan igenom två webbaserade utbildningar. Båda delarna tog väl ungefär tjugo minuter var att gå igenom och sedan var det avslutande prov där det krävdes full pott för att få godkänt. Gick bra i alla fall!

Av heroheartdove - 15 april 2018 22:12

Tömkörde brun yngling imorse och nu har han börjat greppa vad jag är ute efter. Visserligen enbart jobb i skritt idag, men han tänker så att det knakar och försöker hela tiden göra rätt. Det är så roligt att se utvecklingen!

När jag kommit hem gjorde jag en sats med mini-cupcakes i fina små blomformade muffinsformar. Var duktig och gjorde allt från grunden denna gång, alltså inget fusk med färdiga bakmixer. Delade på smeten och färgade respektive halva röd och blå. Skjuts in i ugnen och kom ihåg att ta fram smör till frostingen i tid. Även den helt från grunden samt tvåfärgad. 48 stycken blev det totalt, sparade 8 hemma i kylen och tog med 36 + 4 till mamma. Hennes sambo var borta så vi fikade upp de fyra separata och de andra skulle hon ta med till sin körövning på tisdag, hennes tur att ordna fika efter sången.


Hos mamma städade jag undan de sista hästprylarna från garaget, slängde en hel massa, tog hem sådant vi kan spara och plockade ut lite grejer till försäljning. La ut bilder på fejjan och fick nästan allt sålt på direkten, 700 kronor satt fint här innan barnbidrag. Har dessutom sålt en jacka för 900 kronor, men den är inte betald ännu.

Köpte med och sushi på vägen hem, så himla gott! Kan nog aldrig tröttna på det. Köpte sex bitar åt barnet och det var för lite! Jag äter ju 12-bitars, får nog köpa 9-bitars åt grabben nästa gång.

Av heroheartdove - 14 april 2018 23:08

Sol och värme idag, hela naturen exploderar med vårblommor, ljusgröna små grässtrån och pollen. Jag har varit duktig och börjat medicinera i hyfsat god tid. Har fått boosta några gånger med kortison, men än så länge har allergin varit hanterbar. Men med den här värmen kändes det udda med den skärmsläckare som datorn bjöd på idag:


Inledde dagen med nagelfix. En del språkförbristningar (Heter det så?) med personalen, men till slut blev naglarna klara om än lite vitare än vad jag från början tänkt mig. Ljusa och våriga i alla fall även om det får bli vanlig klassisk fransk ombre nästa gång.


Har faktiskt redan bokat tid för nästa gång för då tar jag med mig mamma (Min födelsedagspresent till henne, att få ha förstärkta tillfixade naglar under semesterresan) och fixar naglarna på både händer och fötter.

Nå, när dagens naglar var klara åkte jag till Hööks. Västen som jag beställt var något stor i storleken, så tänkte prova en mindre i butik. Men på plats såg jag att en ny modell kommit in och att det var samma pris på den, och den nya var i material och utförande som tilltalade mig bättre så det blev en helomvändning.

Dock surar jag över att Hööks på sin hemsida skriver att man enkelt kan byta vara som är köpt i webbshoppen mot en i butik, men så fungerade det inte alls. Jag tänker mig byte så som ett rakt byte: kostar varorna samma sak så lämnar man in det man inte vill ha och tar det andra istället utan att krångla med pengar. Men nä! Nu krediteras jag via Klarna för det första köpet och tvingas betala för den nya också. Visserligen ska jag ju få tillbaka pengar, men ändå... Jag tvingas ligga ute med pengar eller köpa via Klarnas fakturaservice igen och det känns inte rätt, tycker jag.

Efter Hööks for jag ut och tittade på en kompis nya häst. Kompisen är en skicklig ryttarinna, men lite tips och trix i markhanteringen kunde jag i alla fall bjuda på.

Hem igen. Barnet ville vara med granntanten så maken och jag lämnade honom där medan vi gick och handlade. Nötytterfilé med någon sorts duchessepotatis och rödvinssås till middag, smakade bra!

Av heroheartdove - 14 april 2018 00:43

I mål efter vecka två på nya jobbet! Har haft en del huvudvärk kvällstid under veckan, men idag kände jag mig riktigt pigg och fräsch trots att jag för första gången fick prova att prata i telefonen med kunderna. Lite tufft var det, särskilt som jag fick två samtal på engelska, men överlag tycker jag att det funkade bra. Känns så bra med denna arbetsgivare som verkligen har en plan för sina nyanställda: man får en mentor, man för öva även med de andra i gruppen, man får testa på arbetsuppgifterna successivt, se och lyssna innan i etapper mer praktisk träning. Egentligen är jag inte missnöjd med den förra arbetsgivaren, men nu hos denna inser jag hur mycket annorlunda den andra hade kunnat göra. Nåväl, jag skulle ju inte älta, så...

Flexade ut klockan fyra, for hem, bytte till ridkläder, packade med mig cupcakes som jag gjort igår kväll och stack iväg till stallet. Red bläsförsedd valack och det gick bra, inte helt eftergiven åt höger, men hyfsad balans ändå. Efter lektionen hade vi "afterride" på läktaren igen med cupcakes och äppelmust. Så trevligt att varva ner lite tillsammans efter lektionerna.


Hemåt vid kvart över nitton, men hämtade först ut paketet med 499-grejerna samt köpte en räkmacka. Tyckte att jag kunde få vara värd lite lyx efter dagen/veckan.


Sedan blev det Youtube-tittande medan övriga familjen knopsade i sängen, söta!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards