Direktlänk till inlägg 3 augusti 2015

mat, dryck & lite annat

Av heroheartdove - 3 augusti 2015 01:50

Emellanåt har jag mina husliga stunder då jag lagar mat, bakar eller städar. Städar jag (vilket sker väldigt sällan) så röjer jag i första hand i köket. För mig är det viktigast att ha fräscht där och dessutom är det lättstädat; vräka in lortgrejer i diskmaskinen och dra av alla ytor med en trasa. Klart! Men i fredags lagade jag köttfärsbiffar med svarta oliver och fetaost, tagliatelle till. Gott!

Vi äter rätt mycket pasta i vår familj och det är väl inte helt optimalt, bara en massa kolhydrater. Jag har svårt att bli mätt på enbart kött, men kanske skulle prova att byta ut pastan mot broccoli? Broccoli är ruskigt nyttigt och får man tag i färsk sådan med tjocka stammar mättar det rätt bra faktiskt. Borde fasa ut andra kolhydratkällor också, men en sak i taget!

Sen blir det ju inte bättre med gofika deluxe med fyllda rån, kubb, hallongrottor och muffins... Vansinnigt onyttigt (och onödigt), men förbannat gott. Visst måste man få svulla under semestern?!


Min namnsdag igår. Vi firade den dock i lördags med svenska kräftor, öl, bubbel, nubbe och sång. Har lärt mig uppskatta nubberiet och drog i mig ordentligt. Läckö och gammal Norrlands blev kvällens favoriter.


Ganska nykter igår morse. Snabbt utsläpp av stora fyrbeningar och sedan hem igen. Frukost. Eller lunch. Modern söndags-brunch kanske? Bacon, bröd och ägg som stektes ihop i gjutjärnspanna, en klar favorit!

Lätt, snabbt, smidigt. Och gott, förstås! Jag har svårt för den mer traditionella frukosten med typ fil och flingor. Över huvud taget så äter jag ogärna frukost i bemärkelsen direkt efter urstigning från sängen utan jag vill helst vara igång några timmar först. Och när man då väl ska till och äta är det rätt naturligt att det blir mer lunch är frulle.

Anyhow. När man då har tid att äta sin brunch så är det ju behändigt att läsa tidningen samtidigt. Maken och jag prenumererar inte på lokaltidningen, men det gör mamma och det var där vi var i helgen. Och när man läst klart kan man rita lite...

Jag är långt ifrån någon konstnär, men tycker att det är rätt avkopplande att sitta och teckna lite. Borde göra det oftare, men har svårt att prioritera in det i aktivitetskalendern. Kanske kan jag hinna med det under min ledighet? Stora djuret bor ute dygnet runt nu vilket borde göra att jag får tid över till annat, till exempel målande.


Lilla fyrbeningen har ont i en tass. En halv trampdyna har på något mystiskt sätt "ramlat av". Hon verkar inte ha jätteont, men vill slicka och snabba på tassen. Då åker dumstruten på och vips, så är det plötsligt väldigt synd om henne.


Sovdags. Tänderna är omsätta, köpte ny tandborste och tandkräm här om dagen. Har ju en OralB eltandborste, men är bra att ha en manuell också.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av heroheartdove - 23 mars 2023 22:12

Total skrivstiltje i nästan ett år. Det har hänt massor, mestadels bra grejer och jag vet inte om jag ska skriva om allt... Men får väl ta upp tråden och fortsätta skriva lite om nageljoxet. För jag provade en ny salong och gick där tre gånger in...

Av heroheartdove - 15 maj 2022 23:33

Efter att ha gått till samma nagelsalong i fyra år (och i princip haft damma tjej som fixat naglarna hela tiden) provade jag här i veckan ett nytt ställe. Jag är inte missnöjd med tjejen som sådan, hon är duktig, noggrann och kreativ, men jag gillar ...

Av heroheartdove - 9 maj 2022 23:22

För första gången har jag verkligen den senaste och hetaste modellen av mobiltelefon. Ofta har jag haft helt ok telefoner, men inte alla senaste, mest på grund av att det kostar att ligga på topp. Men nu blev det lite akutläge för maken och då Samsun...

Av heroheartdove - 8 april 2022 01:13


Totalt jävla bloggstiltje. Mår sämre än sämst, men håller skenet och en snygg fasad uppe. Tror absolut ingen förstår hur illa det är, men skit samma, jag ska väl ta mig igenom det här också. Vore ju löjligt om livet var alldeles för enkelt. Har i...

Av heroheartdove - 2 januari 2022 22:03

Tja. I vilken är ska jag börja? Klassiska "nytt år - nya möjligheter" och bara skita i allt krasst som hände förra året? Hade en rätt god tro på framtiden vid förra nyåret, men allt grusades rejält under vår/sommar. Försöker att inte vara bitter även...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards