Direktlänk till inlägg 22 november 2015

with a touch of blue

Av heroheartdove - 22 november 2015 00:20

Kallt! Inledde gårdagen med sovmorgon och sedan promenad med hunden. Frostigt i gräset och kylan högg i kinderna. Det har väl varit ungefär fem minusgrader, men den första kylan känns alltid värre än vad den egentligen är. Nåväl. Efter utetraskandet fick jag för mig att baka Brysselkex. Mixade ihop en mördeg och rullade två fina rullar. Hällde strösocker i en skål och öppnade kylskåpsdörren för att ta fram flaskan med röd karamellfärg (hushållsfärg). Ingen där?! Slut!! Fick spurta iväg med hojen till lokala icabutiken i (frös som fanken) och köpa ny. Men den röda färgen var två kronor dyrare än övriga så jag köpte blå istället. Passar ju fint med EU-blå Brysselkex!

När jag ändå var i farten med det blåa sockret och dessutom frös gjorde jag mig en kaffe mocha och pimpade den med färgat sött på toppen. Lätt oaptitligt utseende, men inget fel på smaken i alla fall.


Lyckades sedan sjasa iväg make och barn till köpcentret där det var lite barnaktiviteter. Mitt i ringde de sedan och ville ha in mer pengar på kontot för att kunna lyxa lite, tur att jag lyckats sälja begagnade hästpryttlar för nästan femtonhundra kronor! De kom en med en låda fryst kyckling som vi direkt satte in i ugnen. Kryddningen brukar vara rätt taskig, så jag gjorde en glaze med japansk soja, olivolja, (ofärgat/vitt) strösocker, chiliexplosion och mörk sirap. Penslade på när det nästan var klart och körde igång både grill och varmluft, härligt knaprigt skinn och bra smak. Vispade ihop en enkel sås av skyn samt en burk creme fraiche medan maken stod för riset.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av heroheartdove - 23 mars 2023 22:12

Total skrivstiltje i nästan ett år. Det har hänt massor, mestadels bra grejer och jag vet inte om jag ska skriva om allt... Men får väl ta upp tråden och fortsätta skriva lite om nageljoxet. För jag provade en ny salong och gick där tre gånger in...

Av heroheartdove - 15 maj 2022 23:33

Efter att ha gått till samma nagelsalong i fyra år (och i princip haft damma tjej som fixat naglarna hela tiden) provade jag här i veckan ett nytt ställe. Jag är inte missnöjd med tjejen som sådan, hon är duktig, noggrann och kreativ, men jag gillar ...

Av heroheartdove - 9 maj 2022 23:22

För första gången har jag verkligen den senaste och hetaste modellen av mobiltelefon. Ofta har jag haft helt ok telefoner, men inte alla senaste, mest på grund av att det kostar att ligga på topp. Men nu blev det lite akutläge för maken och då Samsun...

Av heroheartdove - 8 april 2022 01:13


Totalt jävla bloggstiltje. Mår sämre än sämst, men håller skenet och en snygg fasad uppe. Tror absolut ingen förstår hur illa det är, men skit samma, jag ska väl ta mig igenom det här också. Vore ju löjligt om livet var alldeles för enkelt. Har i...

Av heroheartdove - 2 januari 2022 22:03

Tja. I vilken är ska jag börja? Klassiska "nytt år - nya möjligheter" och bara skita i allt krasst som hände förra året? Hade en rätt god tro på framtiden vid förra nyåret, men allt grusades rejält under vår/sommar. Försöker att inte vara bitter även...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards