Direktlänk till inlägg 2 september 2016

esc genom tiderna

Av heroheartdove - 2 september 2016 23:49

Sandra Kim, 13 år från Belgien. Vann hela tjofaderittan 1986. Yngsta vinnaren genom tiderna. Midjekort kavaj med gigantiska axelvaddar och knallrosa byxor. "Hej 80-tal!"


1987 hölls så finalen i Belgien. Premiär för läcker laserstråle bakom Storbritanniens sångare som äntrade scenen under någon slags moonwalk.


Irland vann i Belgien och året efter hölls finalen i Dublin. En av mina favoriter därifrån var bidraget från Nederländerna och jag minns dessutom att sångaren fyllde år under finaldagen. 


Men hur sjutton var spanjorerna klädda?!


1990 hölls finalen i Jugoslavien och därifrån minns jag flera bidrag, bland annat Tyskland, Österrike, vinnande Italien och hemmastjärnan Tajci.


1992 hölls finalen i Malmö efter att Carola vunnit i Italien året innan. Dramatik! Carola och tvåan från Frankrike hade samma slutpoäng och lika många 12:or, men då Carola fått flera 10:or vann hon i slutändan. I Malmö bjöds vi på flera bra bidrag och en av mina favoriter var det grekiska bidraget.

Likt en gudinna nedstigen från Olympen stod hon framför vikingaskepp i svart klänning draperad i vit tyll. Magiskt.

Åtta år senare stod Sverige som värd igen! Final i Stockholm och ett riktigt bra startfält även om jag reagerade över vissa klädval, typ över islänningarna som körde med både kjol och byxor på både tjejen och killen.


Och så Nicki French för Storbritannien. Jag erkänner villigt att jag reagerade över tanten med bar mage, men Hoppsan! Hon var visst bara 36 år här!


2002 dök Prime Minister upp. Ett pojkband som typ påminde om Backstreet Boys, Take That och de andra grupperna.


Trummor, eld och vilda dansare när ukrainska Ruslana vann 2004 i Turkiet. Solklar favorit för mig.


De sista åren har det varit ganska moderna och nutida bidrag. Jag gillar Emmelie De Forest som vann för Danmark 2013. Avskalad klädsel och bra sång.


Sverige skickade Sanna Nielsen till Danmark 2014. Låter Undo var det inget fel på, men sminkningen? Jag tycker inte att ögonen blev så himla bra här.


2015 vann Sverige igen med Måns Zelmerlöv. Jo, en bra låt faktiskt, men jag tror nog att hans grafik i bakgrunden bidrog mycket till vinsten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av heroheartdove - 23 mars 2023 22:12

Total skrivstiltje i nästan ett år. Det har hänt massor, mestadels bra grejer och jag vet inte om jag ska skriva om allt... Men får väl ta upp tråden och fortsätta skriva lite om nageljoxet. För jag provade en ny salong och gick där tre gånger in...

Av heroheartdove - 15 maj 2022 23:33

Efter att ha gått till samma nagelsalong i fyra år (och i princip haft damma tjej som fixat naglarna hela tiden) provade jag här i veckan ett nytt ställe. Jag är inte missnöjd med tjejen som sådan, hon är duktig, noggrann och kreativ, men jag gillar ...

Av heroheartdove - 9 maj 2022 23:22

För första gången har jag verkligen den senaste och hetaste modellen av mobiltelefon. Ofta har jag haft helt ok telefoner, men inte alla senaste, mest på grund av att det kostar att ligga på topp. Men nu blev det lite akutläge för maken och då Samsun...

Av heroheartdove - 8 april 2022 01:13


Totalt jävla bloggstiltje. Mår sämre än sämst, men håller skenet och en snygg fasad uppe. Tror absolut ingen förstår hur illa det är, men skit samma, jag ska väl ta mig igenom det här också. Vore ju löjligt om livet var alldeles för enkelt. Har i...

Av heroheartdove - 2 januari 2022 22:03

Tja. I vilken är ska jag börja? Klassiska "nytt år - nya möjligheter" och bara skita i allt krasst som hände förra året? Hade en rätt god tro på framtiden vid förra nyåret, men allt grusades rejält under vår/sommar. Försöker att inte vara bitter även...

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards