Alla inlägg under september 2016

Av heroheartdove - 12 september 2016 21:21

I våras var intresset för fotbollen lite upp och ner, men efter sommarlovet har grabben varit på alla "träningarna" och deltagit med stor entusiasm. Kul!

Han har tydligen bra bollkontroll och är duktig på att dribbla. En ny Zlatan kanske...

Av heroheartdove - 12 september 2016 08:04

Idag har hyllar Google någon japan som gått i bräschen för fejkad mat. Alltså modellerad mat för typ skyltfönster.

Ja ja, man kan hitta på det mest märkliga att fira numera.

Av heroheartdove - 12 september 2016 08:01

Jag har någon fånig app som registrerar hur jag sover. Tydligen ska telefonen reagera på ljud och vibrationer i sängen? Verkar märkligt, men verkar stämma rätt hyfsat. Jag har verkligen sovit hur jävla dåligt som helst uppe hos svärmor och det syns i graferna - mycket vakentid och i princip ingen djupsömn alls. Nu i natt, hemma i lugnet i skön säng, tog det visserligen ett tag att somna, men sedan sov jag rätt bra. Vaknade till vid halv fem av att jag frös så att jag skakade, men fick dubbla filtar av maken och sussade lugnt vidare.

Det ljusgröna är vakentiden, det mörkare markerar sömnen. Viss skillnad...

Av heroheartdove - 11 september 2016 21:41

Ja kära nån! Mer sniken, gniden och gnällig kärring får man leta efter. Här sitter maken och jag (och barn och hund) och åker typ tjugo mil enkel resa upp till henne och vi åker ytterligare åtta mil gånger två för att måla på världens mest simpla sommarstuga. För det får vi två väldigt basala luncher, tjing-tjong-mat som vi själva hämtar (och betalar, tror jag), tunn soppa idag och leklandsbus (100:-) för barnet. När man uttryckligen vill att någon kommer för att hjälpa till tycker jag faktiskt att man står för dieseln också. Vaddå "fattig pensionär"? Barnfamiljer har inte heller pengar i överflöd. Nå, nu slipper jag henne på ett tag. Hon kommer väl till jul, men i övrigt tänker jag inte umgås med henne.

Hemresan gick bra. Från Kilafors åkte vi söderut över Ockelbo fram till Sandviken, där tog vi nya E16 till Gävle och så den vanliga motorvägen hem.

Hem ljuva hem.

Tevetittande, salamiätande och nagelfixande. Karvade av tipparna och la på heltäckande ljusrosa akryl med blankt lack ovanpå. Blev riktigt snyggt, och trevligt med något annorlunda mot den vanliga franska manikyren.

Av heroheartdove - 10 september 2016 21:43

Nej, jag har inget emot att äta matrester, men en lördag efter hårt slit och dessutom månadsdag? Känns ju förbannat beige bara för att snålisen till svärmor inte vill kosta på slavarna någon fräsch mat. Men hon fick passa barnet medan maken och jag knallade ner på stan. Blev en trevlig stund på O'Learys Sportbar & Restaurant. Popcorn som starter, passade fint till hockeyn vi hade framför ögonen. Maken åt någon strimlad kyckling med cajundressing och drack Staropramen dark till. Jag åt hot 'n' spicey babyribs och drack en Brooklyn Pale Ale.

Femhundrasex kronor ur egen ficka, nog hade vi kunnat bli bjudna på detta eftersom vi målat den jäkla sommarstugan gul?! "Slarvmålat" sa svärmor om några brädor, men då ilsknade jag till. Är hon inte nöjd kan hon för fan måla själv! Det sa jag åt henne och då höll hon faktiskt tyst.

Av heroheartdove - 9 september 2016 20:19

På besök hos snåljåpig och gnällig svärmor. Åkte hemifrån stan vid åtta i morse, framme ungefär två timmar senare. Lite fika och sedan ut i ödemarken för "slavjobb". Nä, inte så besvärligt, men jag tycker verkligen inte att det är kul att tvätta och måla husfasader. Grabben skötte sig i alla fall helt okej, hunden också. Alla vill hjälpa till.

Tillbaka till civilisationen på eftermiddagen. Knopsade en stund och sedan for maken och jag och köpte tjing-tjong-mat som vi tog med hem. Helt ok smak, men inte alls lika bra som hemma i vår stad. Imorgon en tur till ut i obygden för att måla det sista på fasaden, blir nog pizza och kebab till middag efteråt. Eller ska man ta gyros eller falafel kanske för variationens skull?

Hästspekulanter, ett släkte för sig. Förra veckans spekulanter vill tydligen köpa häst för max 60' inklusive utrustning. Jag visste att de egentligen sökte under Disas prisklass, men inte så mycket lägre. Först sa jag att jag kan tänka mig att släppa hästen för 70' och utrustning, men nu tvekar jag. Det här är folk som jag inte alls känner, varför ska jag vara snäll och i princip skänka bort hjärtehästen till dem? Känns inte alls bra. De skulle fundera till på söndag, men just nu lutar det åt att älsklingshästen får stanna ytterligare ett tag.

Av heroheartdove - 7 september 2016 18:15

Hittade ett trevligt recept på chokladbiskvier som man gör i en långpanna = man slipper dutta med de små rundlarna utan kletar bara ut allt i olika omgångar.

Mandelbotten
500 g mandelmassa, riven
2 st äggvitor, vispade
1 dl strösocker
Blanda ihop ingredienserna till en smidig smet och bred ut i långpanna ca 20x30 cm. Grädda i 175°C till kakan fått lite färg, ca 15 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna helt och hållet.

Smörkräm med choklad
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 st äggulor
250 g smör, rumsvarmt
100 g ljus choklad
Rör ihop socker, äggulor och smör till en fluffig smet. Smält chokladen över vattenbad och häll ner i socker/smörblandningen. Rör ihop och fördela jämnt över mandelbottnen, ställ kallt.


Topping
200 g mörk choklad
Smält chokladen över vattenbad och bred ut över den stelnade smörkrämen. Var snabb, annars smälter den mörka chokladen ihop med fyllningen. Ställ kallt och låt chokladen stelna.


När hela kakan med fyllning och topping stelnat skärs den upp i lagom stora bitar. Förvara svalt i lufttät burk med smörpapper mellan lagren.

Av heroheartdove - 6 september 2016 22:30

- "Om jag rullar ihop mig till en liten boll och kniper ihop ögonen så syns jag inte!"

Lämnade barnet på fritids i morse och glömde sätta för gallret in till sovrummet. Kom hem efter ungefär en kvart och då var det alldeles tyst i lägenheten. Kikade under bordet i matrummet och in i vardagsrummet, ingen hund. Så vände jag blicken åt vänster och insåg att det var öppet in till sovrummet... Jodå, beige hårig vovve ordentligt hoprullad i sängen. Tur för henne att hon är söt!

Om heroheartdove

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards